Kakken op de trein is een heel avontuur. Zo veel waterpret kan niet gratis blijven.

NMBS maakt treintoilet doorspoelen betalend

Het doorspoelen van het toilet op de trein wordt betalend. 'De Belgische treinreiziger wordt al decennia verwend, maar dat is niet meer houdbaar', zegt Jannie Haek, algemeen directeur van de NMBS-Holding.

Kakken op de trein is een hele belevenis. Eerst moet je je walging voor het vieze kamertje overwinnen, daarna moet je je best doen om, met je schijtgat opengesperd, niet van de wc-bril te glibberen terwijl de trein schudt en davert. Omdat het niet iedereen lukt om in het daarvoor voorziene gat te mikken en een wc-madam niet kostenefficiënt is, heeft de NMBS-groep besloten om de treintoiletten uit te rusten met een automatisch betaalsysteem. Zodoende wordt doorspoelen betalend.

‘Zo kunnen we de autonomie van de Belgische spoorwegen tegenover de politiek vrijwaren’, zegt spoorbaas Jannie Haek, die afkomstig is van het kabinet van minister van Zon, Zee en Strand Johan Vande Lanotte (sp.a).

Over de prijs voor het doorspoelen hebben de verschillende spelers nog geen enigheid bereikt. De NMBS, Infrabel en de NMBS-holding verschillen grondig van mening. ‘In de nieuwe treinen staan toiletten van 400 euro die klaar zijn voor automatisering. Oude toiletten zijn welgeteld 70 euro waard, maar het kost een veelvoud om ze aan te passen aan de moderne tijd’, klaagt NMBS-baas Marc Descheemaecker.

Een status quo is echter geen optie. ‘De Belgische treinreiziger wordt al decennialang verwend, maar dat is niet meer houdbaar. Als er nu niets gebeurt, zullen er nauwelijks nog treinen op tijd rijden‘, zegt Jannie Haek. ‘De sleutel ligt duidelijk bij de reiziger.’

Innovatie is bijzonder belangrijk voor onze sector’, merkt Luc Lallemand van Infrabel op. ‘Met automatische toiletten bereidt de NMBS zich voor op de vrijmaking van het spoor en de komst van buitenlandse spelers.’

Zal de reiziger wel bereid zijn om te betalen om het toilet door te spoelen? ‘Die vraag is irrelevant’, beweert Haek. ‘Als er niet doorgespoeld wordt, blijft de deur van het toilet op slot. De reiziger heeft de keuze, maar ook weer niet. Zo doen we dat bij de Belgische spoorwegen.’

Luc Lallemand:
‘Met automatische toiletten bereidt de NMBS zich voor op de vrijmaking van het spoor’

Experts waarschuwen voor experimenten met geautomatiseerde toiletten. ‘In het verleden mislukten die al eens, onder andere doordat mannen niet wisten dat ATT stond voor ‘automatische tampontrekker’. Dat had heel wat pijn en verdriet tot gevolg’, becommentarieert uroloog Bo Coolsaet.