Bij de hedendaagse kleuters zijn analytische en communicatieve vaardigheden pijnpunten. Ze hebben onvoldoende notie van wat werkgevers van hen verwachten. © Oakknollschool

Vlaamse kleuters nauwelijks voorbereid op arbeidsmarkt, waarschuwt Voka

Moeten we ons zorgen maken over de professionele inzetbaarheid van onze kleuters? Jawel, zegt ondernemersorganisatie Voka. ‘Vooral hun organisatorische vaardigheden laten te wensen over.’

Kris Peeters (CD&V):
‘Helaas zijn er te weinig politieke mandaten om al dat non-talent een inkomen te bezorgen’

Kleuters zijn niet terdege voorbereid op de eisen van onze arbeidsmarkt, zo vindt ruim de helft (51 procent) van de Vlaamse werkgevers. Dat brengt een studie in opdracht van Voka aan het licht.

Van de bijna 300.000 Vlaamse kleuters (3 tot 6 jaar) lijkt de overgrote meerderheid ‘amper tot langs geen kanten’ klaar voor een job. ‘Vooral hun organisatorische vaardigheden laten te wensen over’, zegt de studie. ‘Daarnaast zijn het gebrek aan talenkennis, analytische vaardigheden en communicatieve vaardigheden belangrijke pijnpunten.’

Soft skills

‘Dat is een groot probleem’, erkent federaal minister van Werk Kris Peeters (CD&V). ‘De arbeidsmarkt is zeer competitief en de verwachtingen van de bedrijven zijn hoog. Helaas telt de politieke wereld te weinig mandaten om al dat non-talent alsnog een inkomen te bezorgen.’

Ondernemers maken zich zorgen over de professionele troeven die onze kleuters te bieden hebben. Bedrijven zijn niet enkel op zoek naar kleuters met technische vaardigheden, ook ‘soft skills’ winnen steeds meer aan belang. ‘Kleuters hebben onvoldoende zicht op hun plaats binnen het grotere geheel van een organisatie’, klaagt marktanalist Mark Zuydvoorde.

Knutselwerkjes

De doorsneekleuter heeft geen notie van wat werkgevers van hem of haar verwachten. ‘Daar schiet het onderwijs tekort’, meent Zuydvoorde. ‘We moeten kleuters durven te onderwerpen aan een IQ-test, zodat we al van jongs af kunnen bepalen wie geschikt is voor een loopbaan als vuilnisman en wie voorbestemd is om als ingenieur bruggen te bouwen en machines te ontwerpen. Maar stap vandaag eender welke kleuterklas binnen en je ziet kinderen met poppen spelen, liedjes zingen en knutselwerkjes maken. Hoe moeten die broekventjes dan concurreren met buitenlandse vriendjes? In China steken ze op hun vijfde al een iPhone in elkaar voor een hongerloon.’

‘De werkgevers zijn zélf niet voorbereid op onze eisen’, reageert Rami (4), die met zijn handen hoopjes zand vormt en ze voor denkbeeldige cryptomuntjes verpatst aan leeftijdsgenootjes.

Dit artikel is eerst verschenen op Het Beleg van Antwerpen.