Een trotse Ludo Poppe, oprichter van Kanakna, kondigde het nieuws aan op zijn veelgelezen Facebookpagina. Het grootste productiehuis van de Lage Landen steekt heel wat internationale spelers de loef af. Ook Reuters, AFP en Associated Press stonden te popelen om deerniswekkende beelden te schieten van het grootschalige bloedvergieten.
Kanaka, dat sinds 2007 deel uitmaakt van Zodiak Media, had als enige persbureau ervaring met reality-tv. ‘Dat genre is uiterst populair bij de Syrische elite’, verklaart de Iraanse mediaspecialist Amin Poubelli. ‘Het regime van president Bashar al-Assad wil gerust transparant communiceren over de slachting onder het opstandige volk, maar dat moet dan wel gebeuren in een geestige, luchtige format. Met Temptation Island en Expeditie Robinson heeft Kanakna bewezen dat het zo’n opdracht aankan. Een overlevingsstrijd in een exotische omgeving heeft geen geheimen meer voor hun cameramensen.’
Binnenkort zal een productieteam samenzitten met vertegenwoordigers van het Syrische leger om het verdere verloop van het bloedvergieten uit te tekenen. Voor de selectie van deelnemers zullen de programmamakers op patrouille gaan met militairen. Burgers met het juiste profiel worden opgepakt, waarna ze een screentest ondergaan. Als ze falen, worden ze op Syrische wijze bedankt voor bewezen diensten.
Doordat Kanakna een exclusiviteitscontract getekend heeft met de Syrische regering, worden alle andere buitenlandse journalisten het land uitgezet. Binnenlandse journalisten worden voor een moeilijke keuze gesteld: de kogel, de kerker of werken voor Kanakna. De Syrische overheid mag niet onthullen hoeveel zij het productiehuis betaalt door de zeer strenge non-disclosureclausule.
‘Reality-tv wordt eindelijk volwassen. Dat Kanakna nu ook oorlogssituaties aanpakt, is een logische evolutie in een zeer competitieve markt’, merkt Poppe op. ‘Het productiehuis brengt complexe materies, zoals overspel of honger lijden op een tropisch strand, op een verstaanbare en respectvolle manier op het scherm. Traditionele reporters vergeten dat een verhaal een onderhoudend script nodig heeft om geloofwaardig te blijven en de kijkers te boeien.’
‘Deze deal is een meesterzet’, oordeelt oud-journalist Jef Lambrecht. ‘De redacteurs van Kanakna hebben door hun gebrek aan feitenkennis een frisse kijk op het ingewikkelde Syrische conflict. Er is dringend nood aan een eenduidig verhaal waarin meer aandacht gaat naar de emoties. Een dergelijk verwarrend conflict valt niet te vatten in het belerende geraaskal van een pseudorationele analyse.’
Poppe is ‘opgetogen’ dat Kanakna de deal heeft kunnen bolwerken. ‘Even zag het ernaar uit dat een sterk staaltje riooljournalistiek ons imago in Damascus ernstige schade zou toebrengen’, zucht Poppe. ‘De timing van de “onthullingen” in Humo kon niet slechter. Maar president Assad had begrip voor Kanakna’s situatie omdat hijzelf ook al ettelijke malen in de zak gezet is door slecht geïnformeerde journalisten.’
Jef Lambrecht:
‘De redacteurs van Kanakna hebben door hun gebrek aan feitenkennis een frisse kijk op het complexe Syrische conflict’
In het Vlaams Parlement klinken kritische stemmen. ‘Het imago van de audiovisuele sector staat op het spel als reality-tv nu ook al over échte gebeurtenissen gaat. De grenzen van de werkelijkheid moeten dringend vastgelegd worden’, argumenteerde Veli Yüksel (CD&V) in de Mediacommissie.
Bij tv-omroepen over de hele wereld is het enthousiasme groot. Eindelijk kunnen zij het Syrische bloedbad op een leuke manier presenteren aan een groot publiek. Het eerste seizoen van het realityprogramma verschijnt in het najaar op televisie. Het staat nu nog bekend onder de werktitel ‘Termination Desert’.