Johan Van Overtveldt was gegeerd wild in de uitgeverswereld, maar heeft nu gekozen voor Uitgeverij Polis. De auteur maakte naam als ghostwriter van de recente federale begroting, een ingenieuze versmelting van feiten en fictie.
‘Totale onzin, maar uitstekend geschreven!’, was de meest gehoorde commentaar over de jongste editie van de begroting. Die week zo’n 2 miljard euro af van de werkelijkheid, maar critici waren vergevingsgezind voor de onrealistische plotwendingen. ‘Van Overtveldt weet er van begin tot eind de spanning in te houden, hij is een grote meneer’, fluit literatuurkenner Eric Van Rompuy (CD&V).
Eric Van Rompuy:
‘Totale onzin, maar uitstekend geschreven! Van Overtveldt houdt er de spanning in’
De eerst roman van Van Overtveldt zal behoren tot het genre van de speculatieve fictie. ‘De auteur maakt daarbij een uitvergroting van de werkelijkheid’, duidt uitgever Harold Polis. ‘Het is niet de bedoeling om er een sombere dystopie van te maken, maar veeleer iets luchtigs. Zoals Johan ook bewees met zijn begroting is het belangrijk dat je de lezer doet dromen. In tijden van harde besparingen lezen mensen graag utopische pulpromannetjes.’
Vóór Van Overtveldt aan de slag ging als ghostwriter van de federale regering, werkte hij als journalist. Hij was hoofdredacteur van Trends en Knack. Als verslaggever leerde hij hoe hij cijfers en persoonlijke inzichten kon verwerken tot een meeslepende leesverhaal. In 2013 moest hij de journalistiek opgeven toen zijn geloofwaardigheid onverwacht was gekelderd.