Er werd de voorbije dagen lustig op los geconsumeerd. Van een economische crisis lijkt absoluut geen sprake meer te zijn. Alle elektronische betalingsrecords zijn gesneuveld. Ook ten opzichte van vorige kerstperiode liet de consument beduidend meer geld rollen. Goed nieuws, zou u denken. Toch luiden de economen eensgezind de alarmbel. ‘We zijn overbodig geworden,’ klinkt het bij hen.
Een smartphone, parfum of elektronische prullaria? Niets is de Vlaming te veel om zijn naaste te verrassen met een kerstgeschenk. Dat gaat in tegen alle economische verwachtingen. ‘Wie gelooft ons nu nog?’, zucht econoom Geert Noels. ‘Onze voortdurende onheilsvoorspellingen over de dalende koopkracht en de slabakkende economie zijn geen vinger voor de knip meer waard na deze kerstperiode. Waarom nog ingewikkelde economische theorieën verzinnen als de consument zelf zijn eigen weg gaat? Ik ben als econoom compleet irrelevant geworden.’
Collega Ivan Van de Cloot treedt Noels bij. ‘Ik ben werkelijk verbouwereerd door het gedrag van de consument. Een heel jaar roepen we hoe slecht het wel niet gaat, waarschuwen we voor dalende koopkracht en proberen we de mensen duidelijk te maken dat hun welvaart op het spel staat. En wat doen die mensen? Zij lachen er eens mee en consumeren alsof hun leven ervan afhangt.’
Ook Johan Van Overtveldt, hoofdredacteur bij Trends, reageert gechoqueerd. ‘De consument heeft ons compleet belachelijk gemaakt. Geen enkele econoom heeft dit zien aankomen. We hopen dat de regering de roekeloze gedragingen van de burger niet zal overnemen, want dan zijn we helemaal gezien.’
Bij bedrijfsleiders is de wanhoop erg groot, nog groter dan anders. ‘Hoe kunnen we zonder economische crisis nog op een geloofwaardige manier mensen ontslaan?’, verzucht Ford-baas Stephen Odell.
Patrick De Maeseneire, de topman van Adecco, zit eveneens met de handen in het haar. ‘Bedrijfsleiders hebben de economische crisis nodig als reden om werknemers veel te lage lonen te mogen uitkeren. De CEO’s zijn de dupe van deze economische heropflakkering. Ik raad alle bedrijfsleiders aan om België te verlaten.’
Johan Van Overtveldt:
‘De consument heeft ons compleet belachelijk gemaakt’
Geert Noels ziet wel een lichtpuntje. ‘De koopkracht kan niet blijven stijgen. Wanneer ze weer daalt, zullen we er als de kippen bij zijn om de economische crisis nieuw leven in te blazen. Dan luidt onze mantra luider dan ooit tevoren: besparen, besparen, besparen!’