Treinvertragingen zijn zeer lastig voor onzekere mensen. 'Een afgeschafte trein is helemaal goed voor een existentiële crisis', zegt Gaby De Fauw van de zelfmoordlobby.

Zelfmoordlobby eist minimale dienstregeling

De Vlaamse Vereniging voor Suïcidale Gevallen (VVSG) vraagt de spoorbonden met aandrang om donderdag een minimum aantal treinen te laten rijden. 'Een stuk of vijf, meer hebben we er echt niet nodig.'

De VVSG, die vooral potentiële zelfdoders uit Oost- en West-Vlaanderen groepeert, maakt zich grote zorgen over de hervormingsplannen van minister van Pensioenen Vincent Van Quickenborne (Open Vld).

‘Zeer grote zorgen, inderdaad. Maar wij zijn nog véél ongeruster door de stakingsactie die morgen begint’, vertelt voorzitster Gaby De Fauw. ‘Net nu er met de kerstperiode een moeilijke tijd aanbreekt voor ons wordt een belangrijke vluchtroute uit dit tranendal afgesloten: de spoorweg. Dat er geen treinen zullen rijden waar ze zich onder kunnen smijten, drijft veel suïcidale mensen tot wanhoop. Zij kunnen nu geen kant meer op.’

De Fauw benadrukt dat de potentiële zelfdoders veel begrip hebben voor de stakende spoorbonden. ‘Zelf ben ik geen syndicalist. Als kleine zelfstandige heb ik mij nooit bij een vakbond aangesloten’, speelt de schuwe voorzitster open kaart. ‘Maar Van Quickenborne heeft wel erg veel haast met zijn plannen. Te veel haast maakt onze leden bang. Omdat onze omgeving vindt dat wij zwak en laf zijn, gedragen wij ons ook zo en durven we geen vuist te maken tegen de antisociale truken van de minister. Ik ben de vakbonden dankbaar dat zij het voor ons opnemen.’

Toch vraagt de VVSG uitdrukkelijk dat er een minimale dienstverlening komt tijdens stakingen. ‘Vertragingen zijn al zeer lastig voor fundamenteel onzekere mensen als ons. Een afgeschafte trein is helemaal goed voor een existentiële crisis’, weet De Fauw. ‘Als wij een duidelijk zicht hebben op het einde van ons leven, moeten wij ons minder zorgen maken over de zin ervan. Dan voelen we ons opeens weer toppie.’

‘Een paar treintjes laten rondrijden kan de NMBS toch niet veel kosten? Een stuk of vijf, meer hebben we er echt niet nodig. Een locomotief volstaat, er hoeven niet eens wagons achter te hangen. Gewoon om ons gerust te stellen’, argumenteert De Fauw. ‘Als iemand zijn leven werkelijk niet meer ziet zitten door de hervormingsplannen, moet hij het waardig kunnen beëindigen, met het gedender van de treinwielen als passende uitgeleide.’

Passagiers hoeven er op die treinen niet te zitten. ‘Je kunt niemand verplichten om de trein te nemen, toch? Al is het natuurlijk altijd fijn dat er een aandachtig publiek toekijkt wanneer je uit het leven stapt’, zegt De Fauw. ‘Weten dat je het leven van anderen hebt beïnvloed, maakt het afscheid draaglijker. Niemand wil tenslotte eenzaam sterven, tenzij hij écht dood wil.’

‘Mogen wij ook aanspraak maken op een beetje solidariteit?’, vraagt de VVSG-voorzitster met aandrang. ‘Velen van ons zullen waarschijnlijk nooit de pensioenleeftijd bereiken, maar ondertussen betalen we wel mee voor de sociale zekerheid. Wij geloven dat we daarom kunnen rekenen op een kleine wederdienst.’

Gaby De Fauw (VVSG):
‘Dat er geen treinen rijden waaronder ze zich kunnen smijten, drijft veel suïcidale mensen tot wanhoop’

Met haar oproep wil de VVSG een drama zoals vorig jaar in Sint-Laureins voorkomen. Toen moest de NMBS zich officieel verontschuldigen omdat een suïcidale man zijn kaak had gebroken. De man wou zich voor de trein werpen, maar het rijtuig dat zijn lichaam kapot moest walsen, had vertraging, waardoor hij zijn zelfmoordpoging alsnog overleefd heeft.

‘Sindsdien durft hij geen zelfmoordpogingen meer te ondernemen, waardoor hij alleen maar suïcidaler wordt’, vertelt De Fauw meelevend. ‘Een uitzichtloze tragedie is het.’