Frank Van Massenhove: 'Loopt er iets fout, dan is dat de schuld van de treinbegeleider, niet van de manager.'

‘Het doet er niet toe wanneer en waar een trein arriveert, zolang hij maar arriveert’

Frank Van Massenhove, de nieuwe baas van de NMBS, wil zijn personeel meer vrijheid geven. 'Waar, wanneer en hoe ze er geraken,V maakt me niet uit, zolang de trein maar in een station aankomt.'

De aanstelling van topambtenaar Frank Van Massenhove als nieuwe NMBS-baas belooft een ware omwenteling in te luiden voor het spoorbedrijf. Van Massenhove viel op zijn vorige post, bij de FOD Sociale Zaken, vooral op door zijn afwezigheid. Letterlijk: hij heeft in het gebouw zelfs geen eigen kantoor. De voorbije vier jaar werd hij bijna uitsluitend gespot op Twitter en in het lucratieve lezingencircuit.

Dat zijn ministerie ondanks zijn afwezigheid toch goed draait, wijt Van Massenhove aan zijn uniek concept van totale onbetrokkenheid. ‘Ik heb al mijn verantwoordelijkheid doorgeschoven naar de individuele werknemers. Zij staan zelf in voor de output van de organisatie. Loopt er iets fout, dan is dat hun eigen schuld. Resultaatgestuurd managen, zo verbloem ik dat.’

Precies dezelfde aanpak wil hij ook bij de NMBS introduceren: ‘Als CEO ga ik de NMBS-werknemers niet controleren. Stiptheid, veiligheid, netheid, dat zijn allemaal dingen waar mijn werknemers veel meer van afweten dan ikzelf. Welnu, dan kunnen ze er ook zélf voor zorgen dat de treinen stipt, veilig en proper rijden.’

De concepten van zelfsturing en tijds- en plaatsonafhankelijk werken bij de FOD Sociale Zaken zijn perfect te kopiëren naar de NMBS, meent Van Massenhove. ‘Mij maakt het niet uit waar, wanneer en hoe de machinisten en treinbegeleiders hun werk doen. Hebben ze een dag geen zin om te werken en willen ze liever een handtas kopen in de stad, dan doen ze maar. Het enige wat telt, is dat ze hun resultaten bereiken. Anders gezegd: mijn personeel mag zijn eigen weg berijden, zolang de trein op het einde van de rit maar in een station aankomt’, gniffelt hij.

Van Massenhove ontkent evenwel dat hij daarmee de NMBS-reizigers in de kou zou laten staan. ‘Integendeel, ik wil heel klantgericht werken! Wie wel eens op Twitter zit, ziet dat onze klanten daar massaal aanwezig zijn. Daarom zal ik al mijn ondergeschikten verplichten een Twitter-account aan te maken en in conversatie te treden met onze klanten. De NMBS moet een schoolvoorbeeld van een moderne, converserende overheid worden!’

Van Massenhove:
‘Stiptheid, veiligheid, netheid, dat zijn allemaal dingen waar mijn werknemers veel meer van afweten dan ikzelf’

Over zijn loon als CEO is Van Massenhove kort. ‘Ik heb altijd al gezegd dat ik alleen maar met peanuts genoegen kan nemen omdat ik geen klop hoef uit te steken. Dat geeft me genoeg tijd om tijdens mijn werkuren bij te klussen als consultant, goeroe en secteleider. Anders zou ik passen voor zo’n apenjob.’