Meyrem Almaci is vast van plan het bakfietsende karakter van de stad te bewaken. 'Er moeten meer fietslessen komen voor migranten', stelt ze.

Groen Antwerpen eist schepen van Bakfietsen

Groen voert zijn prijs op om toe te treden tot het Antwerpse schepencollege. De partij eist een schepen van Bakfietsen. 'We willen andersmobielen leren hoe ze met hun bakfiets door Antwerpen moeten dokkeren.'

Mobiliteit, mobiliteit, mobiliteit. Daar ging het al over in de campagne en daar blijft het over gaan tijdens de moeizame Antwerpse regeringsvorming. Kandidaat-burgemeester Bart De Wever kreeg eerst de eis van Patrick Janssens‘ Stadslijst op tafel om fietspaden aan te leggen op de Antwerpse Ring. Nu staat Groen plots te trappelen voor een schepen van Bakfietsen.

‘Want dat is nodig’, stelt lijsttrekster Meyrem Almaci. ‘We moeten het bakfietsende karakter van de stad bewaken.’

Volgens Almaci krijgt Antwerpen in toenemende mate te kampen met verautomobilisering. Het ‘autowegfenomeen’ noemt zij dat. ‘Doordat er overal rijwegen liggen, trekken gezinnen er met de wagen op uit en vestigen ze zich in de nabijheid van parkeerplaatsen, van waaruit de straten makkelijk te bereiken zijn.’ Die evolutie wil ze een halt toeroepen.

‘Voor Groen is het heel belangrijk om te waken over de alomtegenwoordigheid van de bakfiets‘, beweert Almaci. Hoe dat precies moet gebeuren, heeft Groen al volledig uitgedokterd. Almaci heeft het onder meer over bordjes die bakfietsparkings aanduiden en waar niemand anders zijn voertuig mag stallen. ‘Om de vijftig meter moet er zo’n parking zijn.’

Daarnaast moet er op de straatnaamborden een icoon van een bakfiets komen. Omdat er in Antwerpen veel migranten wonen die het fietsen niet machtig zijn, wil Almaci het aantal gratis fietslessen opdrijven. ‘Dat is niet provocatief bedoeld, integendeel. Het is een positief idee. We willen andersmobielen leren hoe ze met hun bakfiets door Antwerpen moeten dokkeren’, verklaart Almaci. ‘Zo integreren ze zich gemakkelijker.’

De groenen onderstrepen dat de discussie over de bakfiets niet tot een symbolenkwestie herleid mag worden. ‘Dit gaat over mobiliteit, waarbij de ecologische, links-alternatieve uitstraling van de bakfiets het progressieve karakter van de stad benadrukt’, legt Almaci uit.

Meyrem Alamci:
‘BAM-tracé mogelijk op voorwaarde dat het enkel voor bakfietsen berijdbaar is’

Mogelijk betekent een schepen van Bakfietsn een doorbraak in het hele BAM-dossier over de sluiting van de Antwerpse Ring. ‘Het BAM-tracé moet mogelijk zijn op voorwaarde dat het enkel voor bakfietsen berijdbaar is. Dan kunnen we meteen de naam veranderen naar het BAK-tracé’, kirren de groenen enthousiast.

Groen ziet budgettaire ruimte voor een aparte bakfietstunnel onder de Schelde en een overkapping van de Ring die enkel het bakfietsverkeer ten goede komt. ‘Die budgettaire ruimte zal dan wel exclusief van de Vlaamse overheid moeten komen’, besluit Almaci.