Wouter Vandenhaute is woest op Rabobank, dat uit het wielrennen stapt. 'Voor laffe honden is er geen plaats op VIER.'

Vandenhaute schrapt tv-spotjes Rabobank

Dat Rabobank stopt met wielersponsoring is in het verkeerde keelgat geschoten bij Wouter Vandenhaute, de mediatycoon annex wielerbaas. De Nederlandse bank mag haar spotjes niet meer uitzenden op VIER.

‘Ik ben geen rancuneuze mens,’ benadrukt Wouter Vandenhaute, ‘maar ze moeten niet op mijn zenuwen werken.’

Vandenhaute staat bekend als groot wielerfanaat. Naast het opkopen van weekbladen en televisiezenders heeft de grote baas van Woestijnvis ook enkele wielerwedstrijden in zijn portefeuille zitten, waarvan de Ronde van Vlaanderen de bekendste is.

‘Tegen het wielrennen is tegen mij’, stelt Vandenhaute. ‘Ik mag dan wel eigenhandig de Muur van Geraardsbergen uit de Ronde geschrapt hebben, maar ik belijd mijn liefde voor de wielrennerij zonder compromissen. Wie die liefde niet deelt, trapt op mijn ziel. Die moet eraan. Wie op mijn ziel trapt, verstuikt zijn enkels.’

De mediatycoon richt zijn toorn specifiek op Rababonk, die in een vlaag van hypocrisie uit het wielrennen stapt. ‘Geen reclamespotjes van Rabo meer op míjn zenders’, besliste Vandenhaute hoogstpersoonlijk.

De bank reageert hoogst verbaasd. ‘Moet dit nou echt? Dit verrast ons’, zegt Harold Knebel, de directeur van de wielerploeg van Rabobank, ontdaan. ‘Net zoals die hele affaire met Lance Armstrong ons verrast heeft. Wij wisten écht niet dat er zo veel doping werd gebruikt in de wielrennerij. De Festina-Tour van 1998, zegt u? Neen, nooit van gehoord. Wij doen nog maar zeventien jaar aan wielersponsoring, ziet u. Onze bank heeft de beslissing om uit het het wielrennen te stappen in eer en geweten genomen.’

‘Net zoals ik in eer en geweten beslis om Rabobank geen zendtijd meer te gunnen op VIER’, blijft Vandenhaute bij zijn stuk. ‘Het is met pijn in het hart dat ik de reclame-inkomsten laat schieten, maar voor onze succesvolle mediagroep is het een onvermijdelijke beslissing. Wij zijn er niet meer van overtuigd dat de bank in staat is om nog eerlijke reclamespotjes te maken. Onze reclameregie heeft niet het vertrouwen dat Rabobank zijn geloofwaardigheid gauw zal herwinnen. Voor laffe honden is er geen plaats op VIER.’

Wouter Vandenhaute:
‘Wie op mijn ziel trapt, verstuikt zijn enkels’

Guido De Padt (Open Vld), de nog altijd verontwaardigde burgemeester van Geraardsbergen, is ervan overtuigd dat Vandenhaute Rabo slechts van zijn zender weert om de sympathie van de wielerfans terug te winnen. ‘Maar mijn kritiek zal allicht pas weer op het einde van uw artikel komen, waardoor niemand haar zal lezen’, treurt de weinig charismatische burgervader.