Om zijn concurrenten de duvel aan te doen duwt de storm al eens een boom omver op strategische plekken.

Storm op tijd ondanks verkeersproblemen

De zware herfststorm die vannacht over het land trok, is overal stipt op tijd gearriveerd. Volgens de klassieke vervoersmiddelen speelt de wind vals door concurrenten obstakels in de weg te leggen.

Nog voor de herfststorm op Belgisch grondgebied was gearriveerd, lag het treinverkeer gisteravond al op zijn gat. Toch bereikten de rukwinden netjes op tijd alle bestemmingen waar weermannen ze hadden verwacht.

‘De storm marcheert door het land met een gemiddelde snelheid van 90 kilometer per uur’, zegt weervoorspeller Frank Deboosere. ‘Hier en daar maakte een rukwind een rustig ommetje in een park, om dan weer snelheid te maken en op te trekken tot snelheden van minstens 105 kilometer per uur.’

Hier en daar zou de storm de maximumsnelheden hebben overschreden, maar omdat natuurfenomenen geen rechtspersoonlijkheid hebben, zal de verkeersboete allicht betaald worden met geld uit het Rampenfonds.

Bij de Belgische Spoorwegen reageert men kribbig op het nieuws dat de storm overal netjes op tijd ter bestemming arriveerde, terwijl de treinen er zelfs bij mooi nazomerweer niet in slagen om zonder vertraging het station binnen te rollen.

‘Er is sprake van oneerlijke concurrentie. De rukwinden negeerden stoplichten en pasten hun snelheid niet aan aan woonkernen, wat wij wel moeten doen’, klaagt woordvoerder Jochem Goovaerts. ‘Daarbij hoeft een rukwind geen ballast mee te zeulen, wat wij met onze honderdduizenden reizigers wel moeten doen. Van stakingen heeft zo’n storm geen last en zelfs bij mooi weer levert een briesje een minimale dienstverlening.’

Goovaerts benadrukt dat de wind zich harteloos gedraagt. ‘Bij een ongeval, zoals onlangs die weggewaaide postbode, blijft een storm gewoon doorrazen’, merkt de woordvoerder op. De NMBS durft al eens sentimenteler uit de hoek te komen en legt het treinverkeer vaak stil als de een of andere idioot zichzelf laat aanrijden en vervolgens de benen neemt.

Volgens de NMBS-woordvoerder heeft de storm niet alleen enkele onrechtmatige voordelen, maar speelt hij het spel carrément vals. ‘De wind legt door zijn onstuimige gedrag obstakels op de weg voor andere voertuigen, zoals auto’s en treinen’, beweert Goovaerts. ‘Wij vermoeden dat daar een bewuste strategie achter zit om ons in diskrediet te brengen.’

Jochem Goovaerts (NMBS):
‘Er is sprake van oneerlijke concurrentie: de rukwinden negeerden stoplichten’

Jannie Haek, grote baas van de NMBS-Holding, riep alvast een crisiscomité tezamen om te overleggen wat de NMBS van de storm kan leren. ‘Mogelijk moeten ook de Spoorwegen zich agressiever gaan gedragen. Zo circuleert het idee om regelmatig belangrijke spooroverwegen te blokkeren met een defecte goederentrein. Als automobilisten dan urenlang in de file staan, zullen ze wel moeten concluderen dat reizen per trein véél efficiënter is’, speculeert een ingewijde.