Door je frigo open te stellen, koelt het klimaat af. De etenswaren bederven wel sneller, maar door nieuwe producten te kopen, ondersteun je wel de economie. (Foto Jen Waller)

Koelkasten open tegen klimaatopwarming

De Bond Beter Leefmilieu (BBL) organiseert op 10 april de Dag van de Koelte. Het idee is dat alle Belgen dan hun koelkast openzetten en aldus het klimaat – voor minstens één dag - laten afkoelen.

Genialiteit zit vaak in de eenvoud. Zaterdag laatstleden werd dat al bewezen met Earth Hour, waarbij het licht wereldwijd één uur gedoofd werd.

De Bond Beter Leefmilieu bewijst nu dat het nóg eenvoudiger kan. ‘Als een systeem warmer wordt, moet je externe koude toevoegen’, zegt directeur Danny Jacobs van de BBL. ‘Waar zit in ons land de meeste koude? In koelkasten en diepvriezers.’

Daarom roept de milieubeweging op om op 10 april massaal onze koelkasten open. De milieu-organisatie wil op die manier een dubbele slag slaan. Enerzijds staat de opwarming van de aarde een dag lang in de kijker. Anderzijds wordt met de actie effectief iets aan de opwarming gedaan. ‘Zo kunnen we het aangename lenteweer counteren, dat volgens metereologen veroorzaakt wordt door de kernsmelting in Fukushima’, stelt Jacobs.

Jacobs kon op de persconferentie trots twee grote partners voorstellen: Stijn Stijnen en IJsboerke. Stijn Stijnen, die onlangs ongunstig in het nieuws kwam onder de schuilnaam Frigo, wordt peter van de reactie. ‘Wat ik gedaan heb, was fout’, volgens de voormalige nummer één van Club Brugge en de nationale ploeg. ‘Om mijn imago op te poetsen, ga ik meer goede doelen steunen. De klimaatopwarming ligt me nauw aan het hart. Keepers zweten keihard in hun trui en handschoenen. Dan is het aangenamer spelen als het wat frisser is. Daarnaast is er mijn pseudoniem: aanvankelijk een ongelukkige keuze, maar nu komt hij van pas. Een engagement voor de dag van de koelte kon niet uitblijven.’

IJsboerke zet voor één dag de deuren van zijn fabriek en zijn koelkasten open. Wie een engagementsverklaring op de site van BBL ondertekent, krijgt in ruil een toegangsticket voor de hele familie op de opendeurdag van IJsboerke. De fabriek is te bezichtigen, maar iedereen mag ook zoveel ijsjes eten als hij opkan. George Glacsjé, CEO van IJsboerke: ‘Als onze koelkasten een dag openstaan, kunnen wij die stock toch niet meer verkopen. We raden de mensen aan vroeg te komen. We kunnen niet garanderen dat de kwaliteit van onze producten tegen vier uur nog optimaal zal zijn.’

Weervrouw Jill Peeters van VTM steunt het initiatief. ‘Het is een idee dat al meer is geopperd. In de marge van de klimaattop van Kopenhagen werd het door een Duitse tv-zender al eens gelanceerd – met miniem succes weliswaar.’

Tot nu toe kon men vragen stellen bij de effectiviteit van de actie. Maar door de superzuinige koelkasten van tegenwoordig kunnen dergelijke acties volgens BBL wel degelijk een verschil maken. ‘En het klimaat staat weer een dag in het middelpunt van de belangstelling. Daar gaat het uiteindelijk om’, zegt Peeters.

Bij Elia, het bedrijf dat voor de distributie van elektriciteit zorgt, spreekt men van een ‘flauwe grap’. ‘De BBL neemt hier een onverantwoord risico. Wij vrezen dat het elektriciteitsnet het zal begeven als alle ijskasten openstaan.’