De herinnering aan Bob Benny's klassieker 'Waar en wanneer' deed Sabam een nog onbenutte bron inkomsten ontdekken.

Sabam eist royalty’s van zingende supporters

Sabam eist royalty's wanneer supporters hun clubliederen aanheffen, tenzij ze voortaan hun eigen melodieën uitvinden. De dood van zanger Bob Benny herinnerde de auteursrechtenvereniging aan die onbenutte bron van inkomsten.

Sabam haalde zich vorige week nog de woede van de transportsector op de hals door te melden dat truckchauffeurs een bijdrage moeten betalen aan Sabam als ze naar de radio luisteren.  De Belgische auteursrechtenmaatschappij beschouwt de cabine van de truckers als ‘werkvloer’.

Sabam gaat nu een stap verder en wil ook voetballers doen betalen als hun supporters zingen. Ook het voetbalveld geldt eigenlijk als werkvloer, zegt Thierry Dachelet. Dat de liederen vaak slecht gezongen zijn, doet er volgens hem niet toe. ‘Het gaat niet om de schoonheid van muziek, het gaat om het geld.’

De auteursrechtenvereniging kwam op het idee door de dood van Vlaamse zanger Bob Benny. Diens klassieker Waar en wanneer wordt bij overwinningen vaak gezongen. De tekst wordt daarbij vervangen door ‘la, lala, lala’. Volgens Dachelet is dat omdat voetbalsupporters te dom zijn om de tekst te onthouden, maar ook dat staat de inning van auteursrechten niet in de weg.

Sabam ontkent dat het om een nieuw rondje pesterijen gaat. De regels zijn duidelijk, zegt de woordvoerder. ‘De algemene regel is dat alle bedrijven voor muziek op de werkvloer een bijdrage betalen afhankelijk van het aantal personeelsleden. Bedrijven met minder dan negen werknemers zijn daarvan sowieso vrijgesteld.’ Voor voetbalploegen vervalt daarom na drie rode kaarten per ploeg de Sabam-bijdrage.

De voetbalbond reageerde al onthutst op de nieuwe bijdrage. Ze roept alle supporters op om zelf gezangen uit te vinden of melodieën te zingen waarvan de auteur al lang genoeg dood is om geen auteursrechten te moeten betalen. You’ll never walk alone kan daarom niet meer. Overwinningen worden het best gevierd via gerecycleerde operadeuntjes, zoals de overwinningsmars uit Aida.

Sabam: ‘Het gaat niet om de schoonheid van muziek, het gaat om het geld’

De bond roept ook de bezoekende supporters in de neutrale vakken op om de thuisploeg niet op kosten te jagen door toch Bob Benny’s klassieker aan te heffen.