'Het is jouw energie', is een leugen. 'Enkel van het afval zeggen wij: het is jouw probleem.'

Electrabel geeft toe: ‘Het is ónze energie’

De slogan ‘Het is jouw energie’ was een marketingtruc om mensen aan te zetten tot een hoger energieverbruik, bekent Electrabel. Het bedrijf zet de fout recht. 'Het is wel degelijk ónze energie.’

‘Ons bedrijf heeft verkeerdelijk de indruk gegeven dat de consument op de een of andere manier eigenaar is van de energie waarvoor hij betaalt. Dat klopt helaas niet’, zegt CEO Dirk Beeuwsaert. ‘Ik excuseer me ervoor dat we jarenlang een andere indruk hebben gewekt. Electrabel blijft eigenaar van de energie tot op het moment van het verbruik, alsook van de winsten die met de verkoop van energie gemaakt worden. Wij zijn formeel: het blijft ónze energie.’

Verkeerdelijk dachten consumenten dat ze bij een coöperatieve aangesloten waren, met alle voordelen van dien. Niet dus. Electrabel blijft bepalen hoe de energie opgewekt wordt, aan welke prijs ze wordt verkocht, en onder welke voorwaarden ze geleverd wordt. ‘Het is tenslotte ónze energie’, beklemtoont Beeuwsaert.

Volgens de wurgcontracten van Electrabel moet de geleverde energie direct verbruikt worden bij levering. Opslag is niet toegestaan. Zo kan de consument op geen enkel moment eigenaar zijn van een hoeveelheid energie, en kan er dus nooit sprake zijn van ‘jouw’ of ‘mijn’ energie. ‘Electrabel is producent en blijft altijd de eigenaar, tot de energie omgezet wordt in licht, beweging of warmte. Daarna is de energie onherroepelijk weg’, legt Beeuwsaert uit.

Electrabel hoopt dat met die verduidelijking alle misverstanden over de eigendomsrechten van energie van de baan zijn. ‘Onze energie, dus, niet die van jou, van jou of van jou’, wijst Beeuwsaert naar willekeurige passanten.

Dirk Beeuwsaert:
‘Ik excuseer me ervoor dat we jarenlang een andere indruk hebben gewekt’

Voor de bijproducten van de energieproductie toont de CEO wel soepelheid. ‘We denken dan aan CO2 en nucleair afval. Dat zijn zaken die duidelijk en zonder misleiding wel tot de levenssfeer van de consument behoren. Daarvan zeggen wij: het is jouw probleem, niet het ónze.’