Ooit gaan we allemaal dood. Dat moeten ze bij productiehuis Kanakna gedacht hebben toen ze hun frisse concept voorstelden aan VTM.
Managing Director Kris Spaepen, van productiehuis Kanakna: ‘Precies. Er zijn al héél veel reality-programma’s geweest rond eten, en allemaal succesvol, omdat eten iets is wat iedereen doet. Overlijden zit in dezelfde categorie.’
‘Mijn funerarium’ zal over een periode lopen van drie maand, en vier koppels volgen die het zullen proberen maken in de uitvaartbusiness. ‘We nemen kijkers mee bij het balsemen, de muziekkeuze, de rouw en de uiteindelijke uitvaart’, belooft Spaepen.
De deelnemers zijn erg divers. Ivo (43) en Moon Bird (44) zijn bijvoorbeeld gespecialiseerd in uitvaarten met een new age-karakter, geurige crematies en chakra-wakes bij het lijk, dat ze op natuurlijke wijze laten ontbinden in een tuin.
Ze zullen concurrentie krijgen van Hamdi (28) en Frenk (32), gehaaide ondernemers die de zaken groot zien. Zij zullen proberen om hun uitvaarten een totaalspektakel te maken, met multimedia, finger food, DJ’s en springkastelen.
Het derde koppel bestaat uit twee ervaren rotten. Marie-Jeanne (60) en Paul (62) vertegenwoordigen het traditionele, ambachtelijke funerarium, met zelfgemaakte kisten, lokale bloemenleveranciers en bewaringstechnieken overlegeverd van vader op zoon.
De vreemde eenden in de bijt zijn de Chinese immigranten Jun en Nancy Wang (allebei 34), die met trots de titel ‘funerariumchinees’ claimen. Ze voegen een snuifje oosterse mystiek toe aan het hele overlijdens-gebeuren, maar hebben ook jarenlang getraind onder lokale begrafenisondernemers in heel Vlaanderen.
‘Een uitvaart, dat is een beetje drama, dat is ontlading, en ook heel veel mooie momenten,’ weet Kris Spaepen. ‘Wij zijn er zeker van dat Vlaanderen zal meeleven.’
Experts zullen de vier koppels begeleiden en beoordelen, met steeds moeilijker uitdagingen in het verschiet. ‘Elke beginner kan de uitvaart verzorgen van vredig overleden senioren, maar wat zullen ze bijvoorbeeld doen bij de uitvaart van een gewelddadig gestorven patriarch van de Russische onderwereld?’
Is het toch niet wat onkies van privémomenten zoals deze op televisie te brengen? ‘Respect is één van de kernwaarden van het funeraire wezen’, zegt Spaepen, ‘dus hebben we alles met sereniteit in beeld gebracht. Ook de bloopers.’
Kris Spaepen:
‘We hebben alles met respect in beeld gebracht. Ook de bloopers’
‘Mijn funerarium’ begint in september. ‘Je weet wat ze zeggen: in de herfst zijn de mensen op hun sterfst’, grapt Spaepen nog.