Zowel de programmeurs als regelmatige gebruikers van LinkedIn zouden vaak zelfmoord overwegen.

‘LinkedIn is echt heel leuk’, zegt niemand

Naast de populaire sociale netwerken Facebook, Google+ en Twitter is er ook nog altijd LinkedIn. Vorige maand mocht LinkedIn tien kaarsjes uitblazen, onder oprechte belangstelling van niemand.

LinkedIn prijst zichzelf aan als een uitgekiende manier om te netwerken onder collega’s en professioneel gelijkgestemden. ‘Bovendien is de site ook gewoon tof. Ik kan er echt uren op verspillen’, zegt geen enkele gebruiker.

Met zijn oprichting in 2002 en lancering in januari 2003 is LinkedIn het oudste nog gebruikte sociale netwerk. ‘Ik was al enthousiast over LinkedIn in 2003 en tien jaar later is dat enthousiasme allesbehalve gedimd’, zegt niemand. ‘Zelfs als niemand en niemands moeder de site zouden gebruiken omdat er geen sexier alternatief bestaat, zou ik er nog altijd elke dag op rondsurfen.’

Ook veel bedrijven hebben hun eigen stek op LinkedIn. Ze delen er nieuws, promoties en kondigen er vacatures aan. Op die manier tonen ze dat ze mee zijn door sociale media te gebruiken en niet meer vastzitten in het digitale stenen tijdperk. ‘Het is handig dat ik constant interessant nieuws lees van bedrijven die me geen bal interesseren’, merkt niemand met een gram persoonlijkheid op.

Geen enkele gebruiker:
‘Als ik thuis heimwee voel naar m’n beige bureau met grijze accenten, log ik in op LinkedIn’

Jeff Weiner, CEO van LinkedIn: ‘Wij zijn niet de weg opgegaan van MySpace of Friendster omdat we ons differentiëren. MySpace mocht dan wel leuk zijn en je kon er muziek ontdekken van bands die je niet kende, maar wij zijn de natuurlijke extensie van werkomgeving.’

‘Als ik thuis ben en ik voel al heimwee naar m’n beige bureau met grijze accenten, log ik in op LinkedIn’, zegt geen enkel lid van de site. ‘Het voelt net alsof ik me zit te verheugen op teambuilding-activiteiten.’

LinkedIn voerde de voorbije jaren enkele veranderingen door, zoals een optioneel betalend lidmaatschap en gebruiksmogelijkheden die doen denken aan wat Facebook aanbiedt. Volgens geen enkel onderzoek vielen die updates zeer in de smaak. Een bevraging van het Amerikaanse marketingbureau MDK leverde wel op dat zowel programmeurs van de site als mensen die er meer dan tien uur per week doorbrengen, regelmatig fantaseren over zelfmoord en geweldpleging.