Bewust statussen posten om geen likes te krijgen? 'Asociaal', vindt Mark Zuckerberg.

Worden statussen zonder ‘likes’ betalend?

Facebookgebruikers posten almaar vaker statussen waarmee ze niet de bedoeling hebben 'likes' te verzamelen. Stichter Mark Zuckerberg overweegt daarom om statussen zonder likes betalend te maken.

Wie helemaal mee wil zijn op internet, moet statussen posten op Facebook die maar door een enkeling of in het beste geval door niemand ‘geliket’ worden. ‘Het is een manier geworden om zich te onderscheiden’, zegt social media watcher Marianne Vanhecke.

‘De wetenschap dat je vrienden op Facebook je zonet geposte spitsvondigheden niet snappen of na een moeilijk woord al afgehaakt hebben, geeft een egoboost.’

‘Statussen zonder likes opereren op een hoger niveau dan het medium zelf’, vult Martijn Detandt, professor filosofie aan de Universiteit Antwerpen, aan.

‘Een citaat van een vergeten schrijver uit de Duitse Biedermeier-periode, of statussen die onmiddellijk in onleesbaar Grieks of Russisch geschreven zijn, zijn eigenlijk te moeilijk voor Facebook. Wie zoiets doet, probeert digitaal territorium af te bakenen.’

‘Statussen met tientallen likes zijn gewoon te mainstream geworden’, zegt Marianne Vanhecke. ‘De ideale Facebookgebruiker is een kuddedier. Iets banaals posten zoals ‘Het sneeuwt’, zeggen dat je lekker gegeten hebt en een foto van een leeg bord instagrammen, of filmpjes delen die iedereen al gedeeld heeft, zijn een garantie voor meer likes, maar voor selectieve internetgebruikers te makkelijk.’

Het is alvast de meest opvallende internettrend van 2013, en Facebook heeft dat ook begrepen. CEO Mark Zuckerberg ziet liever niet dat statussen niet geliket worden. ‘Dit is niet waar sociale media voor dient. Het is asociaal en het creeërt spanning’, liet hij zich ontvallen op Twitter. Naar verluidt overweegt hij om statussen zonder likes betalend te maken.

‘Dat zou me niet verbazen’, zegt professor Detandt. ‘De lijm die Facebook samenhoudt is het groepsgevoel, en het groepsgevoel komt het beste tot uiting door het aantal likes dat men verzamelt. Je ziet dat bijvoorbeeld aan melige foto’s van kinderen in bloemenvelden, of vaak gedeelde statussen met één of andere zoetsappige levenswijsheid. Sommige mensen zijn echte like-magneten.’

Zijn likes dan een vorm van virtueel geld? ‘Natuurlijk’, zegt Detandt, ‘Dat interesseert adverteerders, want waar veel volk op af komt en waar virtueel kapitaal is, valt er echt geld te verdienen. Zuckerberg weet dat ook.’

Marianne Vanhecke:
‘Facebookstatussen met tientallen likes zijn te mainstream geworden’

Het valt te bezien of Zuckerberg ongelikete statussen echt betalend zal maken, maar social media watcher Vanhecke heeft alvast een oplossing voor wie lekker asociaal wil blijven doen: ‘Wie toch de ernstige intellectueel wil uithangen, kan altijd elders terecht.’