Als de fabriek zelf geen namaak is, zullen er binnenkort echte nagemaakte wagens geproduceerd worden.

Europa verwelkomt eerste namaakfabriek

Het Chinese concern Great Wall heeft de eerste namaakfabriek van Europa geopend. Nu hoeft de EU minder namaak vanuit China te importeren, belooft eurocommissaris voor Handel Karel De Gucht (Open Vld).

Great Wall, een bedrijf dat vooral auto’s namaakt, mocht de fabriek gisteren inhuldigen in aanwezigheid van Bojko Borisov, de premier van Bulgarije. Volgens waarachtige berichten in Bulgaarse media zullen er jaarlijks 50.000 nagemaakte voertuigen van de band rollen. Zo omzeilt de Chinese autogigant de hoge Europese invoertaksen voor namaakproducten.

Weldra zal de Europese consument minder betalen voor een nagemaakte wagen, voorspelt Commissaris voor Handel Karel De Gucht. ‘En nu hoeven we ook minder namaak vanuit China te importeren.’

De Gucht benadrukt dat de Europese markt niet meer zonder namaakproducten kan. ‘Doordat stakingen onze eigen fabrieken steeds vaker platleggen, zijn er nauwelijks nog originele goederen te krijgen. Chinese ondernemers hebben dat gat in de markt al langer ontdekt. Hun expertise is zo groot dat zelfs Apple ervoor opteert om zijn eigen producten te laten namaken in Chinese fabrieken.’

‘Door de Chinezen naar hier te lokken, bewijzen wij de burger een grote dienst’, vindt De Gucht. ‘Great Wall heeft zich verstandig getoond door de fabriek te openen in Bulgarije, waar de productiviteit niet gehinderd wordt door een ongebreideld stakingsrecht. Zo blijft de consumptie op peil.’

Federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) vindt het sneu dat Great Wall voor Bulgarije gekozen heeft. ‘Om massaal Bulgaren tewerk te stellen kun je tegenwoordig evengoed in België terecht’, argumenteert de socialist. ‘Het zijn gemotiveerde werkers die voor een hongerloon hun steentje bijdragen aan de economie.’

Vincent Van Quickenborne, nochtans een partijgenoot van De Gucht, volgt de redenering van Vande Lanotte. ‘Wij zijn bereid om Bulgaarse werknemers vanaf hun 55ste een namaakpensioen uit te betalen. Dat is een uitzonderlijke gunstmaatregel’, beweert de Kortrijkzaan. ‘Aangezien het stakingsrecht enkel geldt voor Belgische staatsburgers, zijn Bulgaarse inwijkelingen noodzakelijk om de zwaarste jobs op zich te nemen. Zij klagen niet en als ze klagen, is er toch niemand die hen verstaat.’

Dat staatssecretaris voor Fraudebestrijding John Crombez (sp.a) niet wil beloven dat een nagemaakte boekhouding aanvaard wordt, schrikt Chinese ondernemers echter af. Zij willen ook de cijfertjes kunnen vervalsen.

Chinese autogigant omzeilt hoge Europese invoertaksen voor namaakproducten

Het is tot slot nog niet duidelijk welk soort namaak de Bulgaarse fabriek zal produceren. ‘Er zijn verschillende mogelijkheden’, oppert analist Richard Hilgert, die gespecialiseerd is in de automobielsector. ‘Het meest waarschijnlijke is dat Great Wall auto’s zal assembleren die verdacht goed gelijken op de modellen van Europese merken. Maar voor hetzelfde geld produceert de fabriek voertuigen die van karton of papier blijken te zijn zodra je achter het stuur kruipt. En wie kan garanderen dat de fabriek zelf geen namaak is? Zullen de werknemers echte Bulgaren zijn of illegale Chineesjes die zich zo voordoen?’