Astrologe Josephine Barré: 'Voorspellingen van consultants zijn erg dure, voorverpakte nonsens. Ik snap niet dat mensen hierin trappen.'

Sanoma ruilt horoscopen in voor consultancy

Mediaconcern Sanoma, in België onder meer uitgever van Flair, Feeling, Glam*it en Story, vervangt de horoscopen in zijn tijdschriften door adviezen van consultants. 'Dit past perfect in de huidige tijdsgeest.'

Decennialang behielden allerhande horoscopen een vaste stek in de tijdschriften van Sanoma, de marktleider in het Belgische magazinelandschap. In januari 2012 komt daar een eind aan – en niet omdat de wereld dan vergaat, zoals sommige voorspellers beweren. Het Finse mediaconcern zet alle wichelaars op straat.

‘Uit marktonderzoek blijkt dat onze lezers de horoscopen appreciëren, maar dat ze die wat oubollig beginnen te vinden’, verklaart Marieke Geldhof, woordvoerster voor Sanoma België. ‘Consultants zijn moderner. Ze ruilen de spirituele mystiek om voor een economische, wat nauw aansluit bij de tijdgeest.’

In plaats van de traditionele indeling volgens de westerse of de Chinese tekens van de dierenriem delen consultants mensen in volgens beroepscategorie. Een vooruitblik op de adviezen voor managers voor januari 2012 leert ons bijvoorbeeld het volgende: ‘Deze maand moet u tonen dat u de baas bent. Leiding geven doet u echter door zelf een voorbeeld te zijn, anders verliest u aan status.’

Voor administratief medewerkers luidt het advies dan weer: ‘Deadlines zijn belangrijk, maar het is beter een gelijkmatige prestatie neer te zetten dan al uw kruit te verschieten op één project. Een onverwacht ontslag kan voor kansen zorgen.’

Astrologen reageren geschokt. Josephine Barré, waarzegster en auralezeres die al jaren voor de Feeling werkt, zegt: ‘Astrologie heeft een traditie die al bijna drieduizend jaar meegaat. Consultants bestaan nog maar nauwelijks dertig jaar. Bovendien is al genoeg bewezen dat hun voorspellingen erg dure, voorverpakte nonsens zijn. Dat mensen hierin trappen, dat begrijp ik niet. Wij hadden dit niet zien komen en voelen ons bekocht door Sanoma.’

Ook SKEPP, de vereniging die pseudowetenschap bestrijdt, reageert afwijzend. ‘Na astrologie, frenologie, homeopathie, creationisme en ufologie zijn consultants de nieuwste pseudowetenschappelijke rage’, zegt professor filosofie Johan Braeckman van de UGent. ‘Het verschil met bijvoorbeeld ufologen is echter dat consultancybedrijven miljoenenondernemingen zijn die de beslissingen beïnvloeden van grote firma’s en wereldleiders. Dat is gevaarlijk – denk maar aan de eurocrisis en de problemen met gedereguleerde banken.’

Waarzegster Josephine Barré:
‘Dit hadden we niet zien aankomen’

Bij consultancybedrijf Mirage blijft consultant Guido Derycke rustig onder de striemende kritiek: ‘Er zijn inderdaad fraudeurs die zich voordoen als consultants, maar die zult u hier niet vinden. Mirage doet enkel een beroep op transparante, geïntegreerde doorlichtingstechnieken die ervoor zorgen dat onze klanten advies zullen kunnen leveragen op een manier die synergetisch is, met een open-ended zoektocht naar de beste blue ocean-strategieën.’