De gevierde Griekse componist Vangelis schrijft een nieuwe soundtrack voor de serie over de eurocrisis. Het wordt een somber, maar hoopvol werk.

Paniek over dramatische kijkcijfers eurocrisis

De producenten van de dagelijkse soap De Europese Schuldencrisis zitten met de handen in het haar. De kijkcijfers zijn dramatisch laag. Nieuwe hoofdrolspelers moeten een jonger publiek aantrekken.

Al sinds 2007 houdt De Europese Schuldencrisis de kijker aan de buis gekluisterd. De dagelijkse soap weet overal ter wereld mensen te boeien. In Europa zelf kon de serie steevast op een miljoenenpubliek rekenen. Maar nu zit de klad erin.

‘Het afgelopen seizoen was spectaculair, met allerlei onverwachte plotwendingen en een hoop catharsis. Het is echter ontzettend moeilijk om iedere dag opnieuw te blijven verrassen’, erkende hoofdproducent Herman Van Rompuy. ‘We merken dat vele kijkers hun interesse verliezen. Daarom moeten we ingrijpen.’

Binnen de Europese Commissie, die de voornaamste financiers van het feuilleton vertegenwoordigt, denkt men na over manieren om het over een andere boeg te gooien. ‘Eén van de pistes is om nieuwe scenarioschrijvers aan te stellen. Tot voor kort waren het vooral bankiers die de agenda bepaalden. Waarom laten we niet eens een staalproducent een bloederig verhaal vertellen? Ook de exploten van energieleveranciers kunnen vast een groot publiek lokken’, vermoedt eurocommissaris Karel De Gucht. ‘Alles is goed om de geloofwaardigheid van de crisis te bestendigen.’

Op korte termijn hebben de producenten al enkele noodgrepen doorgevoerd. Zo werden enkele hoofdrolspelers wandelen gestuurd. In Griekenland kon Giorgos Papandreou niet overtuigen als de eenzame krijger die tegen beter weten in zijn idealen nastreeft. Ook was de kijker uitgekeken op Silvio Berlusconi, die jarenlang voor comic relief zorgde, maar de laatste tijd steeds vaker uit hetzelfde vaatje tapte.

Welke acteurs de hoofdrollen nu op zich zullen nemen, is nog niet bekend. ‘Maar uit testscreenings blijkt dat een jonge, vrouwelijke hoofdactrice een nieuwe dynamiek aan de serie kan geven. Kalende bejaarden doen het niet meer’, liet hoofdproducent Herman Van Rompuy zich ontvallen. ‘Nieuwe hoofdrolspelers moeten een jonger publiek aantrekken.

Verder maakte Van Rompuy bekend dat de serie een nieuwe soundtrack zal krijgen. ‘De gevierde Griekse componist Vangelis, die we kennen van christelijke feel good movies als Chariots Of Fire en 1492: Conquest Of Paradise, werkt aan nieuwe begeleidende muziek voor de eurocrisis. Het wordt een somber, maar hoopvol werk, met een hoop esoterische melodieën die de vaagheid van de Europese besluitvorming treffend tot uiting brengen.’

Ondertussen krijgt het feuilleton concurrentie van een geduchte nieuwkomer: G1000, een actieserie naar het scenario van David Van Reybrouck, die ook de regie voor zijn rekening nam. ‘Drie thema’s zullen in de serie prominent aan bod komen, met name de sociale zekerheid, de financiële crisis en immigratie’, lichtte Van Reybrouck al een tipje van de sluier op.

Hoofproducent
Herman Van Rompuy:
‘Het is ontzettend moeilijk om iedere dag opnieuw te blijven verrassen’

De peperdure, fel gehypete serie zal volgens berichten in de pers vooral opvallen door de dwingende beeldvoering. Hoewel de plot minder strak is uitgewerkt, hopen de makers vele kijkers even uit hun dagelijkse angstdroom te halen dat de wereld om zeep is en dat de redding overal is, behalve nabij. ‘Als je je in de juiste kringen begeeft en de juiste kranten leest, is er nog hoop’, aldus Van Reybrouck.