Passanten zagen dat er een brandende lont in de aars van het vierpotige dier zat
Exact om 19.48 uur, het tijdstip waarop de profeet Mohammed volgens de overlevering zijn favoriete vrouw ontmaagd heeft, strompelde een ogenschijnlijk verdwaasd schaap door de Brederodestraat in Antwerpen, waar zich nogal wat theehuizen bevinden. Toevallige passanten zagen dat er een brandende lont in de aars van het vierpotige dier zat en vluchtten weg. Ter hoogte van het populaire theehuis بيت الشاي hield het beest halt. Voor het schaap definitief door zijn weke knieën zakte, kwam het met een doffe knal tot ontploffing.
Vijftien Marokkaanse Belgen vonden ogenblikkelijk de dood. Een zestiende stierf toen hij geraakt werd door een rondvliegende schapenbout. Enkele bouwvallige woningen stuikten spontaan in elkaar, met nog eens 21 doden tot gevolg. Door de klap sprongen heel wat ruiten in de buurt. Een Turkse automobilist ging door het lint toen hij een barst zag verschijnen in zijn voorruit en deelde enkele rake klappen uit aan een Koerdische familie die dekking had gezocht achter een vuilnisbak. Een autochtone zeventiger stierf van de schrik. De chaos was kortom groot, zelfs al heeft burgemeester Patrick Janssens (sp.a) de voorbije dagen meermaals een verbod op chaos afgekondigd.
Het Antwerpse parket begon meteen een onderzoek. ‘Er was duidelijk kwaad opzet in het spel. Een schaap krijgt zo’n springlading niet eigenhoevig in zijn anus. Het lijdt geen twijfel dat er medeplichtigen in het spel zijn’, liet woordvoerster Greetje Cnaeghetant weten. In zijn zoektocht naar verdachten gaf het parket een opname van de aanslag vrij die genoeg ontploffingen bevat om een groot publiek te lokken.
Enkele uren nadien vond de politie reeds een brief met hoefafdrukken. Een medium vertaalde de sporen als ‘Mèèèèh!’, wat zoveel betekent als: ‘Wij maken evenals u van ons gehakt van ú.’ Dat zou wijzen op een wraakactie voor het Offerfeest van het voorbije weekend, waarbij een hele hoop schapen genadeloos gekeeld werd.
Bronnen binnen de Staatsveiligheid vermoeden dat er een monsterverbond tot stand gekomen is tussen een belangengroep voor schapen en de Koerdische gemeenschap. ‘Ze hebben gelijklopende belangen. Het zijn beide minderheden die zonder verdoving afgeslacht worden’, bevestigt criminoloog Brice De Ruyver. ‘De daders hebben gepoogd hun humanistische agenda in de verf te zetten door het zelfmoordschaap eerst te drogeren. Uit de overblijfselen van het dier blijkt dat het zich niet tegen zijn lot verzet heeft.’
Burgemeester Janssens tracht de rivaliserende partijen rond de tafel te krijgen, maar het wantrouwen is groot. De schapen vrezen dat zij als compromis op de barbecue zullen belanden, de niet-Koerdische moslims zijn bang dat het compromis in hun gezicht zal ontploffen en bij de Koerden leeft het gevoel dat zij gedwongen zullen worden tot een geweldloze oplossing wanneer zij zich niet met geweld verzetten.
Een groep jonge moslims voerde reeds een vergeldingsactie uit door een tiental willekeurige schapen standrechtelijk te onthoofden. Daarbij sneed één jongen zich per ongeluk in de vinger, waarna hij doodbloedde en er nogmaals rellen uitbraken.