De NMBS kreeg dinsdag bakken kritiek nadat de avondspits maandagavond in het honderd liep door het warme weer. Daarop ontstond een gebrekkige communicatie tussen de NMBS Holding, Infrabel en de NMBS. In de Wetstraat groeit de consensus dat het ‘driekoppige monster’ moet worden bedwongen.
Dat kan, blijkt uit een plan dat de drie gedelegeerd bestuurders hebben opgemaakt. Om de communicatie te verbeteren zal de NMBS Holding verantwoordelijk worden voor alles wat kan misgaan op winterdagen, zoals bevroren bovenleidingen en vastgevroren wissels.
Infrabel zal zich toeleggen op warme zomerdagen zoals begin deze week en zich specialiseren in de airco van seinhuisjes en het uitdelen van waterzakjes aan eventueel gestrande reizigers.
De NMBS zal focussen op herfstbladeren op het spoor, zijwind op de locomotieven en overdadige regenvlagen.
Voor de lentedagen is er nog geen oplossing, maar volgens de bevoegde minister, Inge Vervotte, is de lente sowieso een overschat seizoen.
De nieuwe structuur maakt dat crisiscommunicatie makkelijker wordt. De enige factor die nog enige verwarring kan zaaien is het weerbericht. Omdat de voorspellingen van Frank Deboosere te vaak in het water vallen, denken de drie spoorbedrijven er daarom aan om zelf drie teams van klimatologen aan te werven.