In India heeft men een decennialange ervaring met het vervoeren van zoveel mogelijk passagiers met zo weinig mogelijk treinen. De NMBS laat zich daarom door de Indiërs adviseren. (Foto Florent_p)

Indian Railways gaat NMBS adviseren

Spoorwegmaatschappij NMBS heeft een akkoord afgesloten met Indian Railways. Indiase conducteurs zullen hun Belgische collega's leren hoe ze meer mensen op minder treinen kunnen stouwen.

Het voorstel van de NMBS om de treinvertragingen aan te pakken door piekuurtreinen van en naar Brussel af te schaffen deed de voorbije dagen nogal wat stof opwaaien. Zowel sp.a als Groen! eiste dat minister van Overheidsbedrijven Inge Vervotte (CD&V) het idee een halt zou toeroepen. Zelfs Open Vld kon zich niet vinden in de oplossing waarmee de NMBS op de proppen kwam.

Door het beperkte aantal sporen in Brussel-Centraal fungeert de hoofdstad als flessenhals voor het hele Belgische spoornetwerk. Zodra één trein vertraging heeft, komt een hele kettingreactie op gang. De enige oplossing, volgens de NMBS, is om de druk te verlichten door dertig treinen te schrappen. Dat moet de stiptheid van de andere treinen ten goede komen. ‘Concreet vermindert de capaciteit tijdens de piekuren met 20.000 plaatsen’, becijferde senator Guido De Padt (Open Vld). ‘Zoveel pendelaars zijn dus niet meer zeker van een zitje van of naar hun werk.’

De NMBS betwist dat. ‘Langere treinen en het gebruik van meer dubbeldekstreinen dienen het extra volume aan reizigers op te vangen’, reageerde woordvoerder Dries Lomme.

Met die maatregelen alleen zal de NMBS er niet geraken, en dat beseft zij. Uit vertrouwelijke documenten blijkt dat de spoorwegmaatschappij ook een beroep wil doen op een efficiënter ‘crowd management’. Daarvoor laat de NMBS zich adviseren door Indian Railways. De Indiase treinmaatschappij heeft een decennialange ervaring met het vervoeren van een maximum aan passagiers met een minimum aan – veelal verouderde – treinen. Een uitdaging waarmee ook het Belgische spoor steeds vaker geconfronteerd wordt.

Belgische conducteurs krijgen daarom een cursus ‘passenger stacking abilities’ van hun Indiase collega’s. De twintig consultants worden op kosten van de belastingbetaler naar België gevlogen.

Bij de vakbonden is men niet opgezet met dat voornemen. Volgens de christelijke bond ACV-Transcom is die kennis nu al binnen het bedrijf aanwezig. ‘Daarbij is het onverantwoord om in tijden van besparingen dure buitenlandse consultants in te huren’, klinkt het.

Belgische conducteurs krijgen cursus ‘passenger stacking abilities’ van Indiase collega’s

Voor het ASTB (Autonoom Syndicaat van Treinbestuurders), dat veel Franstalige leden telt, is het uitgesloten dat er enkel Engelstalige cursussen gepland worden. Indien de NMBS geen vertaling naar het Frans voorziet, volgen er mogelijk acties. ‘Wij zijn slechts een kleine vakbond, maar door een dertigtal piekuurtreinen te blokkeren, kunnen we het hele Belgische net lamleggen’, weet een militant.