Het weekend heeft weer een zware tol geëist op de weg. In Gent heeft de Bocht van Bracke, een gevreesd zwart punt, andermaal een buslading levens geëist. Het dodelijkste slachtoffer was een gezette man die enige prominentie genoot, eerst als gevierd journalist, vervolgens als minder gevierd Kamervoorzitter en Gents lijsttrekker.
Voor de gemeenteraadsverkiezingen van 2018 moet zijn partij nu op zoek naar een vervanger, bij voorkeur één die zich niet zal laten vangen aan onkundig bochtenwerk.
Specialisten waarschuwen al langer dat de Bocht van Bracke enkel rampspoed brengt. Dat kost de samenleving 2 miljard euro, berekende het Nationaal Bureau voor Statistiek.
‘Veel bestuurders maken inschattingsfouten als ze de Bocht van Bracke nemen’, analyseert verkeersdeskundige Carl Devos (UGent). ‘De Bocht van Bracke lijkt redelijk rechtdoor te gaan, maar is verraderlijk, want hij begint op een bepaald moment te slingeren. Je kunt er kortom niet op vertrouwen.’
Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA) erkent dat er een probleem is. ‘In Gent staat de Bocht van Bracke inderdaad bovenaan op de lijst van zwarte punten. We zouden hem graag schrappen van die toppositie’, zegt Weyts’ woordvoerder Jeroen Tiebout.
Ook Gents schepen van Mobiliteit Filip Watteeuw (Groen) denkt na over maatregelen. ‘Een optie is om alle verkeer langs de Bocht van Bracke door te knippen’, zegt die. De bocht autovrij maken volstaat niet, want zelfs voetgangers kunnen er zich lelijk aan mispakken. De Kamervoorzitter zou de eerste niet zijn die uitglijdt over zijn eigen Bocht. ‘De meest realistische optie’, mijmert Watteeuw, ‘is waarschijnlijk om ons circulatieplan zodanig aan te passen dat de algehele stilstand van het stadsverkeer zich uitbreidt tot aan de Bocht van Bracke.’
Carl Devos:
‘Veel bestuurders maken inschattingsfouten als ze de Bocht van Bracke nemen’
Daar zijn de nabestaanden van het dodelijkste slachtoffer echter niet voor te vinden, zij eisen een referendum over wat er met de Bocht van Bracke moet gebeuren.