De luier heeft lang moeten wachten tot hij serieus werd genomen door de grote modehuizen, maar zijn tijd lijkt nu toch aangebroken.
‘Het is één van de laatste onontgonnen terreinen in de modekunst’, zegt kenner Severine Hertogs.
Modeontwerpers zijn enthousiast. ‘De pamper is een icoon dat refereert naar zowel jeugd als ouderdom en dus instant herkenbaar is. Bovendien geeft een pamper ook comfort en warmte’, zegt de Belgische modemogul Dries Van Noten.
Van Noten is van plan een lijn felgekleurde luiers op de markt te brengen met een eenvoudige velcrosluiting en extra absorberende stof. De luiers zullen enkel uit duurzaam materiaal gemaakt worden.
Bij Armani klinken dan weer andere geluiden. Daar zou men inzetten op een ‘pamper deluxe’ met gouden zomen, krijtstrepen en harde accenten die mee verwijzen naar het stevige ondergoed dat Romeinse gladiatoren droegen. ‘Op die manier kunnen ook stoerdere mannen zich herkennen in de pamper’, weet Hertogs.
Verwacht wordt dat de pamper zijn opwachting zal maken in de reguliere winkelrekken tegen november. Zo werkt H&M reeds met rockicoon Mick Jagger aan een collectie luiers met het Rolling Stones-logo, verkrijgbaar onder de merknaam ‘Paint it, brown’.
Dries Van Noten ziet een lange toekomst weggelegd voor de pamper. ‘In tegenstelling tot voorbijgaande trends als een mannenrok of lingerie gedragen bovenop kleren, denk ik dat de luier genoeg tot de verbeelding spreekt van iedereen.’
Cynici zien er een poging in van de mode-industrie om veel geld te verdienen aan een wegwerpproduct: een pamper is immers niet voor hergebruik bedoeld.
Dries Van Noten:
‘De pamper is een icoon voor jong en heel oud, en geeft zowel comfort als warmte’
Van Noten: ‘Onze top-end modellen zullen wel degelijk herbruikbaar en wasbaar zijn op 40°. Bovendien houden we niemand tegen een paar dagen gezelligd dezelfde luier te dragen.’