Aimé Van Hecke wil met het gratis blad 'Aimé' benadrukken dat professionele mislukkingen best oké zijn.

Sanoma lanceert blad voor ontslagen lezers

Sanoma Media Belgium brengt een nieuw weekblad op de markt: Aimé Magazine. Het blad richt zich vooral op het groeiende segment van ontslagen werknemers in Vlaanderen. 'Zij hebben nog tijd om te lezen.'

Het was een zichtbaar trotse Aimé Van Hecke die zijn jongste geesteskind aan de verzamelde pers mocht voorstellen. Meer dan vijf jaar na de succesvolle lancering van Goedele, het lifestyle- en personality-magazine rond mediafiguur en seksuologe Goedele Liekens, hield de CEO van Sanoma Media Belgium Aimé Magazine boven de doopvont.

Ondanks de financiële moeilijkheden waar Sanoma mee kampt, gelooft Van Hecke dat Aimé Magazine een schot in de roos zal zijn.

‘Door de aanhoudende economische crisis wordt het marktsegment van failliete ondernemers en ontslagen werknemers elke dag groter in Vlaanderen. Wij zien dat als een enorme opportuniteit. Ontslagen werknemers hebben niet veel geld en zeeën van tijd om magazines te lezen. Net op die combinatie willen we inspelen met de lancering van het nieuwe weekblad’, onthult Van Hecke.

De financiering van het gratis magazine is nog niet helemaal rond, maar volgens de CEO van Sanoma Media Belgium vormt dat voorlopig geen probleem. ‘Weekbladen zijn sowieso verlieslatend. We bekijken dit breder: het gratis magazine zal van ons een belangrijke speler maken en onze positie in het medialandschap consolideren.’

Van Hecke gelooft dat hij met zijn Aimé Magazine het businessmodel van de toekomst heeft gevonden. ‘Een weekblad moet je eigenlijk zien als de reclamefolder voor de tv-producten in je mediaportefeuille die wél winstgevend zijn.’

Gemodelleerd naar zijn eigen brokkenparcours bij Sanoma zal Aimé Magazine zich voornamelijk richten op de minder succesvolle (ex-)werknemers, een exponentieel groeiend marktsegment. Van Hecke heeft daarover een uitgesproken mening. ‘Het leven is nu eenmaal geen opeenvolging van successen, wel integendeel. In deze performance-driven maatschappij is er een schrijnend gebrek aan people management. Met Aimé willen we tegen de stroom inroepen en benadrukken dat professionele mislukkingen best oké zijn.’

Aimé Van Hecke:
‘Het leven is nu eenmaal geen opeenvolging van successen’

‘Mijn devies luidt: fail and error. Met de juiste Engelse terminologie komt alles uiteindelijk wel op zijn pootjes terecht’, besluit Van Hecke.

Aimé magazine ligt vanaf december gratis in elke verlieslatende krantenwinkel.