Het mooie weer lokte een massa toeristen, maar te weinig mensen die veel willen betalen voor minderwaardig eten.

Rampenfonds vergoedt slechte zomer horeca

De voorbije zomer was te droog, te zonnig en te warm. Daarom wordt het jaarbudget van het Rampenfonds uitbetaald aan de Vlaamse kusthoreca. Unizo vindt de bijdrage logisch, maar ‘ruim onvoldoende’.

Als er in het najaar nog rampen gebeuren, is dat zeer jammer voor de betrokkenen. Zij zullen geen compensatie krijgen voor allerlei schade en leed. De Nationale Kas voor Rampenschade, beter bekend als het Rampenfonds, is immers leeg. Het volledige budget voor 2013 gaat naar de horeca aan de Belgische kust, die geleden heeft onder een zomer die zo goed was dat hij weer slecht werd.

Al sinds het begin van de zomer klaagt de kusthoreca steen en been over tegenvallende opbrengsten. Wie had gedacht dat het mooie weer voor lachende gezichten zou zorgen, heeft het mis.

‘Kom kom, zo goed was de zomer nu ook weer niet’, zegt Frederik Serruys van Unizo West-Vlaanderen. ‘Op verscheidene dagen in augustus is er wel degelijk regen gevallen, wat het KMI ook beweert. En op dagen dat het niet regende, was het gewoon té zonnig en té droog.’ Volgens de Unie van Zelfstandige Ondernemers is het hele klimaat momenteel ongunstig voor ondernemers. ‘De kans dat het in 2014 opnieuw een paar dagen regent, is aanzienlijk. Zo kan het niet langer verder’, zegt Serruys.

De horeca-uitbaters zijn wel zo eerlijk om toe te geven dat niet enkel het weer tegenzit. ‘Ook de toeristen hebben niet meer de ideale mentaliteit’, klaagt Serruys. ‘Ze komen massaal, maar geven nauwelijks iets uit.’

Jean-Pierre, die een visrestaurant uitbaat, beaamt. ‘Van de vijfhonderd klanten die ik dagelijks over de vloer krijg, zijn er vandaag nog nauwelijks twintig bereid om 40 euro te betalen voor een wijntje dat je voor 3 euro in de lokale supermarkt vindt’, sakkert de Oostendenaar.

Klanten worden bovendien steeds arroganter, stelt Jean-Pierre vast. ‘Zelfs wanneer ze frietjes met een hamburger bestellen, verwachten sommige mensen nog een vriendelijke glimlach.’

Michel, die een tearoom heeft op de zeedijk, bevestigt het verhaal. ‘Toeristen bestellen elk één koffie en houden dan een tafeltje bezet, soms wel een half uur lang. Dan zijn ze verbaasd dat we hen buitenkijken. Soms lijkt het wel alsof de klanten mij mijn succes misgunnen.’

Vele restaurateurs zien zwarte sneeuw – na aftrek van alle onkosten. Dat blijkt uit een enquête van Unizo. ‘Zonder tussenkomst van de overheid kan ik mijn zaak wel sluiten’, rekent Jean-Pierre uit terwijl hij een sigaar opsteekt.

De federale regering is inmiddels wel bereid gevonden om het Rampenfonds in te schakelen. ‘Voor 2013 voorzien wij verder geen rampen meer’, verklaart minister van Financiën Koen Geens (CD&V). ‘Gezien de ernst van de situatie kan het resterende budget inderdaad het best aan de Vlaamse kustondernemers worden overgemaakt.’

Uitbater:
‘Zelfs wanneer ze frietjes met een hamburger bestellen, verwachten sommige mensen nog een vriendelijke glimlach’

Unizo klaagt dat dat ruim onvoldoende is. ‘Het wordt tijd dat de overheid haar verantwoordelijkheid neemt en overgaat tot structurele maatregelen, zodat onze mensen elk jaar van een aanzienlijke overheidsbijdrage kunnen genieten en niet langer blootgesteld worden aan de grillen van de vrije markt. Als dat kan voor de landbouw, het openbaar vervoer, de auto-industrie, het bankwezen en de diamantsector, waarom dan niet meteen ook voor de horeca?’