CEO Tom Heyman hoopt dat uit de excellente prestaties van zijn team zal blijken hoe goed de wondermiddeltjes zijn van Janssen Pharmaceutica.

Janssen Pharmaceutica acht tijd rijp om ‘eindelijk ook eens wielerteam te beginnen’

Janssen Pharmaceutica wordt hoofdsponsor van een wielerploeg die bovenmenselijke prestaties moet neerzetten. Het farmaceutische bedrijf hoopt zijn producten zo nog beter in de verf te kunnen zetten.

De schrik zit erin bij de traditionele wielerploegen. Zij zijn murwgeslagen door dopingbiechten alhier en heksenjachten aldaar. Net als de renners met knikkende knieën het Vlaamse wielervoorjaar willen inzetten, verschijnt aan de start van de Omloop het Nieuwsblad de spiksplinternieuwe wielerformatie Janssen Pharmaceutica Cycling Team.

Door de mazen van de omerta glippen berichten dat veel ploegleiders doodsbenauwd zijn voor de medische expertise van de nieuwe ploeg. ‘Dankzij hun hoofdsponsor zullen zij een nieuwe standaard zetten inzake “professionele begeleiding” en “medisch advies“. Daar kunnen wij niet tegenop’, zegt een ploegdokter.

Morgen maakt het nieuwe team zijn debuut op Vlaamse bodem. ‘Na al wat het wielrennen voor ons heeft gedaan, is het tijd om iets terug te doen. Daarom sponsoren we vanaf dit seizoen een wielerteam,’ klinkt het bij het bedrijf uit Beerse.

‘Het is een logische stap’, vindt CEO van Janssen Pharmaceutica Tom Heyman. ‘We willen onze producten beter in de markt zetten. We mogen de boot niet missen. We hopen door de excellente prestaties van ons wielerteam te laten zien hoe goed onze wondermiddeltjes zijn. Zo denken we de moordende concurrentie uit Spanje en Italië in de kiem te smoren en zelf mooie winsten te maken. Dankzij ons sluit de wielersponsoring weer nauw aan bij de wielerrealiteit.’

‘We zijn ambitieus’, bevestigt Heyman. ‘We hebben niet de grootste toppers in ons team, maar dat is een bewuste keuze. Door met kleine garnalen uit te blinken laten we pas echt zien hoe goed onze producten zijn. Als ons team bovenmenselijke prestaties neerzet, moet duidelijk zijn dat de hele ploeg daarvoor verantwoordelijk is. Wanneer toppers de successen aan elkaar rijgen, kunnen sceptici dat nog altijd wijten aan hun intrinsieke klasse. Dan hebben wij er geen verdienste aan. Daarom heet de kopman van de ploeg Wim Vanhuffel en niet Alberto Contador. In de Tour moet onze Vanhuffel laten zien hoe doeltreffend de producten van Janssen Pharmaceutica werken.’

CEO Tom Heyman:
‘In de Tour moet onze kopman laten zien hoe doeltreffend onze producten’

Bij dierenrechtenorganisatie GAIA is men heel tevreden over de nieuwe wielerploeg. ‘Janssen Pharmaceutica hoeft eindelijk geen katten of honden meer te gebruiken bij medische experimenten. Wielrenners zijn veel geschikter. Als het zo zit, willen wij gerust meesponsoren.’