Een machinist die de snelheid van de stilstaande Fyra trachtte op te meten is gestorven aan verveling.

Man filmt snelheid Fyra, sterft van verveling

Een machinist heeft met zijn camera de snelheidsmeter van de Fyra gefilmd. Doordat de trein maar bleef stilstaan, is de 24-jarige man uiteindelijk bezweken aan verveling. 'Een trage, pijnlijke dood.'

Machinist Stef Moens had op het dashboard een camera gemonteerd om de snelheid van de hogesnelheidstrein te filmen. Om 8.19 uur was hij in Brussel vertrokken richting Amsterdam en dat verliep relatief lekker. Kort voor de Nederlandse grens bereikte de Fyra zelfs een snelheid van 20 kilometer per uur, zo kon de politie achteraf opmaken uit de videobeelden.

Maar even voorbij de grens sloeg het noodlot andermaal toe. Voor de zoveelste keer sinds zijn lancering een maand geleden kwam de trein tot stilstand. Liefst 45 minuten was er geen beweging in het ding te krijgen. Al die tijd bleef Moens naar het schermpje van zijn camera staren.

‘Uiteindelijk is hij bezweken aan chronische verveling’, zegt woordvoerder Bart Crols van de NMBS. ‘We betreuren het overlijden en zullen de schuld zo veel mogelijk afschuiven op onze collega’s van de Nederlandse Spoorwegen.’

‘Het is verdorie altijd hetzelfde met die kaasbollen’, voegt Crols er off the record nog aan toe.

Volgens specialisten gebeurt het slechts zeer uitzonderlijk dat mensen sterven aan verveling. ‘Maar machinisten op de Fyra vervelen zich door de hopeloze stilstand wel uitzonderlijk veel’, weet professor Rik Torfs, zelf een ervaringsdeskundige als het op verveling aankomt.

‘Het is een trage, pijnlijke dood. Een beetje wat je ervaart als je de jaarlijkse conferentie van Geert Hoste bekijkt’, oppert expert Guga Baúl. ‘Je ademhaling begint te vertragen, je hartslag wiegt zichzelf in slaap en zonder dat je het merkt, trekt alle bloed uit je gezicht. Je mond gaat een beetje openhangen, er komt speeksel uitgedropen, en je ogen draaien zoetjesaan weg. Ondertussen krijsen hoge stemmetjes in je achterhoofd dat je moet wegkijken, maar hun snerpende gepiep bereikt je bewustzijn niet meer. Even blaast er nog een zacht geruis door je oren en dan rest enkel het grote niets. De dood.’

Bart Crols (NMBS):
‘We zullen de schuld zo veel mogelijk afschuiven op onze collega’s van de Nederlandse Spoorwegen’

Ook onder de inzittenden van de trein kwamen heel wat mensen om door verveling. Enkel nerds met een smartphone wisten zich te redden door op Facebook, Twitter en Google+ 45 minuten lang te klagen dat de trein weer eens stilstond.