Hilde Crevits had gehoopt dat de trajectcontrole het fileprobleem zou oplossen, maar dat bleek ijdele hoop. 'Ik heb te lang getreuzeld om de structurele problemen aan te pakken.'

Crevits: ‘Files te traag voor trajectcontrole’

Trajectcontrole leek lange tijd een wondermiddel, maar blijkt nu toch niet te helpen tegen het fileprobleem dat België stilaan versmacht. 'De files gaan te traag voor de camera's', zucht minister Hilde Crevits.

Vergeet het. Trajectcontrole zal helemaal niets uithalen tegen de monsterfiles in dit land. België is koploper filerijden en zelfs intelligente camerasystemen zullen er niet in slagen om het verkeer vlotter te doen stromen.

‘We zijn te laat’, beseft Vlaams minister van Verkeer Hilde Crevits. ‘De filevorming heeft een kritische drempel overschreden. De auto’s kruipen zo traag over het asfalt dat zelfs de meest gesofisticeerde camera’s er niet meer in slagen enige beweging te detecteren. We dachten dat trajectcontrole een mirakeloplossing was, maar langdurig geklungel heeft ervoor gezorgd dat de file de technologie voorbijgestoken heeft.’

De cijfers van de trajectcontrole op de E17 in Gentbrugge zijn dramatisch. In één week tijd werden slechts 2.860 voertuigen gedetecteerd die daadwerkelijk een voorwaartse beweging uitvoerden. ‘Dat betekent dat honderdduizenden andere voortuigen gewoon stil stonden’, rekent Crevits voor. ‘De meeste bewegende auto’s en vrachtwagens werden ’s nachts of in het weekend gespot. Overdag rijdt zelfs een bezopen rolstoelpatiënt sneller dan het gemotoriseerde verkeer.’

Stilaan begint het de minister te dagen dat zachte heelmeesters stinkende wonden maken. ‘Ik heb te lang getreuzeld om de structurele problemen aan te pakken. Die komen erop neer dat Vlamingen denken dat ze moeten rondrijden met hun wagen’, verklaart Crevits. ‘Met allerlei stomme sensibiliseringscampagnes hebben we hem proberen af te raden om in zijn vierwieler te kruipen, maar die strategie heeft keer op keer gefaald. Kortom, de enige oplossing is dat we het verkeer onmogelijk maken. We leggen een knoop in de autosnelweg opdat er geen auto’s meer in de file kunnen gaan staan.’

Daarbij komen vooral Antwerpen en Brussel in het vizier, na Milaan de meest filegevoelige steden ter wereld. ‘Met enkele welgemikte ingrepen zorgen we ervoor dat niemand nog tot in Antwerpen geraakt’, legt Crevits uit. ‘De stad wordt hermetisch afgesloten van de rest van het wegennet, zodat de sinjoren vlotjes alle stadsdelen kunnen bereiken.’

Op de Brusselse ring wordt een gigantisch obstakel opgetrokken. ‘Dat moet het verkeer definitief tot stilstand brengen, zodat de hoofdstad eindelijk adem kan halen’, zegt Crevits. ‘Tegelijk kunnen de vervelende Brusselaars hun stad niet meer verlaten, wat een hele opluchting is voor het vreesachtige Vlaanderen.’

Hilde Crevits:
‘Overdag rijdt zelfs een bezopen rolstoelpatiënt sneller dan het gemotoriseerde verkeer’

In Gent organiseert de overheid eveneens een aardig potje verkeerschaos in de periferie om de binnenstad te ontlasten. ‘Op den duur zullen bestuurders achteruit gaan rijden op de snelweg’, voorspelt minister Crevits. ‘Mogelijk gebeurt dat zo vlot dat een trajectcontrole de achterwaartse snelheid moet gaan beteugelen.’