H&M heeft bevestigd dat modehuis Sharia4Belgium een speciale collectie zal ontwerpen. ‘Met deze samenwerking kan H&M zijn nieuwe visie showen’, zegt Margareta van den Bosch, creatief adviseur bij H&M. ‘We proberen onze keten al lang nieuw leven in te blazen. Hopelijk mag het deze keer lukken.’
Jaren aan een stuk konden de Zweden scoren met hun metroseksuele en androgyne snitjes, maar die hype is intussen voorbij. ‘Vrouwen vallen weer op ruwere mannen. Een ruige baard en een pseudomilitaire outfit zijn weer in’, legt Van den Bosch uit. ‘Tegelijk ergeren veel mannen er zich aan dat vrouwen hun vrouwelijkheid niet meer benadrukken. Banaliteit heerst. Met een jeansbroek en een onnozel topje vestigen dames vooral de aandacht op de plompe vorm van hun lijf. Het mag allemaal een beetje wulpser.’
Van Belkacem is bekend dat hij streeft naar een strikte scheiding tussen de mannelijke en de vrouwelijke collectie. ‘Uniseks heeft afgedaan’, zegt de gevierde ontwerper. ‘De massa snakt naar vestimentaire segregatie. Soms gaan mannen nietsvermoedend met een vrouwenbroek naar huis, waarop de hele stad hen uitlacht. Vrouwen trachten hun borsten in een hemd te proppen dat daar niet voor voorzien is. Dergelijke affronten wil ik de consument besparen.’
Zal de ontwerper zich dan vooral toeleggen op nikabs en boerka’s? ‘Neen, dat zijn slechts accessoires waar weinig uitdaging aan is. Verstopt achter een boerka oogt een vrouw als een dorre woestijn, maar wij weten welke vruchtbare oases daaronder liggen te wachten’, vertelt Belkacem. ‘Veel mensen beseffen niet dat de islamitische cultuur een rijke traditie kent van ondergoed. In het verderfelijke Westen dient lingerie slechts om vetbubbels op hun plaats te houden, terwijl trotse moslima’s in de beslotenheid van de slaapkamer ontpoppen tot erotische godinnen die met hun heupbewegingen je kleine profeet plotsklaps doen opwippen.’
Van den Bosch is ervan overtuigd dat Belkacem van het suffe H&M weer een hip merk kan maken. ‘We hebben de jongste jaren te vaak samengewerkt met arty farty-ontwerpers. Daardoor hebben de klassieke Johnny’s en Marina’s ons de rug toegekeerd. Zij zijn massaal hun heil gaan zoeken in alternatieve kledingketens als Zeeman en Wibra. Dankzij Fouad vinden we weer aansluiting bij wat er leeft op straat. Hij straalt een eigentijdse geloofwaardigheid uit en voelt haarfijn aan wat de tijdgeest is’, verklaart de creatief adviseur. ‘Enerzijds belichaamt hij de underground, maar anderzijds kennen brede lagen van de bevolking hem als taalvaardig opiniemaker.’
H&M was vooral gecharmeerd door Belkacems voorliefde voor oude materialen. ‘Die hang naar het authentieke leeft weer op, onder andere door de grote media-aandacht voor de Arabische wereld. Daar wordt oorspronkelijkheid nog gewaardeerd’, merkt Van den Bosch op. ‘Westerse jongeren ontdekken er een tegencultuur die in Europa reeds lang versmacht is door de platte commercie van de multinationals.’
Margareta Van den Bosch (H&M):
‘Dankzij Fouad Belkacem vinden we weer aansluiting bij wat er leeft op straat’
Sharia4Belgium werd opgericht door de Belg Fouad Belkacem. Het modehuis staat bekend om zijn experimentele marketingcampagnes en ongewone combinaties. Het mediawereldje is dol op de producten van Sharia4Belgium, maar de vraag blijft of de gewaagde ontwerpen zullen aanslaan bij de gemiddelde H&M-klant. ‘Het resultaat wordt een grote verrassing, want onze stijl en die van Sharia4Belgium zijn erg contrasterend’, beseft Van den Bosch.