Wouter Vandenhaute wil van het veldrijden een internationaal aantrekkelijke sport maken. 'Maar uit respect voor de traditie sluiten we een zandwegje niet uit.'

Vandenhaute schrapt modder uit veldrijden

De Vijvers, de holding waartoe ook Woestijnvis, VT4 en VijfTV behoren, heeft zopas de rechten verworven op de organisatie van de Superprestige Cyclocross. Het veldrijden staat voor drastische veranderingen.

Nadat De Vijvers eerder met Flanders Classics de rechten had verworven op de organisatie van zes voorjaarsklassiekers, waaronder de Ronde Van Vlaanderen, zal de groep rond mediamagnaat Wouter Vandenhaute nu ook haar stempel gaan drukken op het veldrijden. De ex-sport-journalist lichtte vanmorgen op de persconferentie zijn ingrijpende hervormingsplannen toe.

‘Waarom slaagt het veldrijden er niet in om internationaal door te breken, terwijl het wegwielrennen wél een mondiale evolutie doorging?’, vroeg de Vandenhaute zich af. ‘We stellen vast dat er in het veldrijden nog te veel in rondjes wordt gereden. De koers wordt er onoverzichtelijk door en het publiek staat te dicht op elkaar, waardoor de camera’s de renners nauwelijks in beeld kunnen brengen.’

De veldcrossen van Ruddervoorde, Zonhoven, Hamme-Zogge, Asper-Gavere, Gieten, Diegem, Hoogstraten en Middelkerke zullen daarom aanzienlijk worden aangepast. ‘Voorlopig zullen de startlocaties dezelfde blijven, maar de aankomstplaats zal naar volgend jaar toe worden herbekeken’, aldus Vandenhaute. ‘We gaan daarbij op zoek naar nieuwe locaties die zowel sportief als commercieel meer mogelijkheden bieden, in binnen- en buitenland.’

De ritten zullen worden gemodelleerd naar de internationaal gezien meest aantrekkelijke wielerwedstrijden, zoals de Tour de France en de Giro d’Italia, waarin van punt A naar punt B wordt gereden, vervolgens van punt B naar punt C, van punt C naar punt D, enzovoort. ‘Het rijden van punt A naar punt A in het veldrijden heeft definitief afgedaan.’

Ook de traditionele modderscènes en valpartijen behoren wat Vandenhaute betreft voorgoed tot het verleden, onder andere omdat ze steevast op de verkeerde plek in het parcours liggen. ‘Het nieuwe traject zal voor minstens 85 procent uit geasfalteerde wegen bestaan. Uit respect voor de traditie sluiten we een zandwegje of kasseistrook hier of daar zeker niet uit, maar de essentie van het veldrijden wordt fietsen, niet vallen, springen, schuiven of lopen.’ Internationaal bekende wieleratleten zullen op die manier niet langer hun neus ophalen voor wat nu nog te veel als een lokaal Vlaams volksvermaak wordt aanzien.

Voor het publiek is er bovendien goed nieuws: de ritten van de superprestige zijn voortaan toegankelijk voor niet-betalende toeschouwers. Vandenhaute: ‘Veldrijden is nu nog betalend. Ik vind dat vreemd voor een volkssport.’

Wouter Vandenhaute:
‘Veldrijden is betalend. Ik vind dat vreemd voor een volkssport’

Op de vraag wie de uitzendrechten zal krijgen, wilde Vandenhaute nog niet dieper ingaan. ‘Die keuze wordt onder meer bepaald door de mate waarin men wil meestappen in het nieuwe project. Wie niet met ons is, is tegen ons. Daarmee suggereer ik niet dat kritiek op mijn persoon of op dit project zal leiden tot een ban in alle mediakanalen die ik mijn bezit heb. Maar iets anders suggereer ik evenmin’, schonk de visionaire ondernemer klare wijn.