De Zwartrijdersbond, die opkomt voor de belangen van niet-betalende passagiers, lacht hartelijk met de nieuwe strategie van De Lijn. ‘Sympathiek dat ze ons waarschuwen’, vindt woordvoerder Paul Cuvelier. ‘Onze leden appreciëren het gebaar.’
De nieuwe strategie van de Vlaamse vervoersmaatschappij is echter niet vrijblijvend. ‘Blijkbaar verwacht men dat wij de geste beantwoorden door op voorhand te verklappen waar onze leden zullen opstappen’, zegt Cuvelier. De Zwartrijdersbond ontving immers een aangetekend schrijven waarin De Lijn het heeft over ‘een nieuwe vertrouwensrelatie met de klanten’ en ‘wederzijdse tegemoetkomingen’.
‘Inderdaad, het zou prettig zijn als zwartrijders ons op de hoogte stellen van hun whereabouts’, bevestigt Astrid Hullenhoven van De Lijn. ‘Dat kan via Twitter, Facebook of sms. Wie wil, mag ook een mailtje sturen. Bijvoorbeeld iets in de trant van: “Hoi, ik ben nu zonder ticket op de tram gesprongen aan de Groenplaats in Antwerpen. Ik ben niet van plan om een kaartje te kopen. Aan het Mechelseplein ben ik weer weg. Komt er mij ondertussen iemand komen controleren? Dank u! Vriendelijke groetjes, een reiziger.” Zo wordt het werk van de controleurs meteen een stuk prettiger.’
Hullenhoven benadrukt ook dat de controles een pak efficiënter zouden verlopen als bekend is waar de zwartrijders zich bevinden. ‘Nu wordt er vaak lukraak gecontroleerd, zonder een garantie op succes. Als frauderende reizigers melden op welk voertuig ze zitten, kunnen onze controleurs gerichter te werk gaan’, redeneert de woordvoerster. ‘Zo hoopt De Lijn haar inkomsten uit boetes te verhogen.’
Niels De Vlaeminck (17), een gepatenteerde zwartrijder, begrijpt dat de vervoersmaatschappij ergens zijn geld moet halen. ‘Hoedanook moeten de bussen blijven rijden, zelfs al betaal ik er niet voor’, zegt de gewiekste scholier uit Eeklo. ‘Uit oprecht respect voor de controleurs zal ik eerlijk laten weten wanneer ik zwartrijd. Alleen zal ik er niet bij vertellen wáár ik ben, dat moeten ze zelf maar uitzoeken.’
De Lijn:
‘Het zou prettig zijn als zwartrijders ons op de hoogte stellen van hun whereabouts’
Ook Milena De Keyser (21) heeft begrip voor De Lijn. ‘Ze moeten natuurlijk íéts doen om het openbaar vervoer te organiseren’, beseft de Gentse studente. ‘Om de controleurs een hart onder de riem te steken wil ik gerust melden door welke lijn ik mij zonder ticket laat vervoeren, maar vergeef het me als ik lieg over het tijdstip.’
Hullenhoven rekent er echter op dat de meeste zwartrijders eerlijk zullen zijn. ‘Wij kunnen ons niet voorstellen dat zij liegen om onze controleurs op het verkeerde been te zetten. Zo is het wel heel gemakkelijk om nooit een ticket te betalen. Bijna alsof wij op voorhand zouden laten weten op welke bus of tram er extra controleurs rondlopen.’