Enkele ABVV'ers staken voor het vaderland en brengen hun werkgever zodoende geld op. (Foto Han Soete)

ACV: ‘Niet-stakers kosten economie meer’

De staking van gisteren bracht misschien een kleine economische kost met zich mee, maar de antistakers kosten de economie veel méér. Dat berekende de ACV-studiedienst als reactie tegen de antistakersretoriek.

De staking van maandag kost onze economie 193.000 euro, zo berekende De Standaard. Al kan het evengoed slechts 63.000 euro zijn, geeft de krant in het zelfde artikel toe. Dat is heel wat minderdan de onheilsvoorspellingen van 500 tot 750 miljoen euro waarmee werkgevers de voorbije maanden stonden te zwaaien.

‘Toch is ook de schatting van De Standaard schromelijk overdreven’, vindt Chris Serroyen, hoofd van de Studiedienst van ACV. ‘Ze vergeten te vermelden dat stakers ook geld opbrengen. Om te beginnen voor de bedrijven, die de stakers geen loon moeten betalen. Dat alleen al levert tientallen miljoenen euro op – mogelijk zelfs 100 miljoen, omdat het nu eenmaal alleen maar de oudste en dus meest verdienende babyboomers zijn die staken.’

Bovendien zwengelen stakers de consumptie aan. In de eerste plaats de consumptie van bier, wat een serieuze economische boost betekent voor de brouwerijsector, de horeca en de blikjesfabrikanten. Maar ook de autobandenfabrikanten en plasticzakkenproducenten verdienen een serieuze duit aan de bestellingen voor stakingsposten. Om nog maar te zwijgen van de petroleumsector, die een serieus graantje meepikt van alle werkwilligen die extra lang in de file staan.’

Niet-stakers daarentegen kosten de bedrijven handenvol geld, betoogt Serroyen. ‘Niet in het minst door alle werktijd die ze verliezen aan virtuele protestacties tegen de staking. De voorbije maand zijn volgens onze berekeningen minstens 50 miljoen antistakingstweets verstuurd tijdens de werkuren. Dat betekent een economisch verlies van 75 miljoen euro op Twitter alleen al. En dan hebben we alle blogposts, Facebook-statusupdates en lezersreacties op nieuwssites nog niet meegeteld, die stuk voor stuk een veelvoud van die werktijd kosten.’

‘Onze voorzichtige schattingen komen uiteindelijk uit op een verlies van minstens 600 miljoen euro’, zegt Serroyen. ‘Ook deze berekeningen zijn erg conservatief. Aangezien twitteraars en bloggers socio-economisch tot de beter betaalde klasse behoren, ligt het werkelijk verlies voor de bedrijven nog hoger. Ze zijn bovendien met vier keer méér dan de stakers, wat de economische impact van hun houding nog eens verveelvoudigt.’

Rudi Kennes (ABVV):
‘Er zijn nu eenmaal stakingen nodig om de economie er weer bovenop te helpen’

ABVV-syndicalist Rudi Kennis ziet in de hele studie van de concurrerende vakbond en bevestiging van zijn grote gelijk: ‘Met al hun gratuit getwitter hebben de niet-stakers de economie méér pijn gedaan dan stakers. Antistakers zijn egoïsten die onze samenleving met nog meer problemen opzadelen, net nu er drastische maatregelen nodig zijn. Er zijn nu eenmaal stakingen nodig om de economie er weer bovenop te helpen. Het wordt tijd dat de niet-stakers hun verantwoordelijkheid opnemen. Als iedereen zou staken, dan was de economie allang gered.’