Rosalie De Lathouder bevindt zich ondanks haar lelijkheid in de fleur van haar leven. Daar hoort een nieuwe Beetle bij, vindt ze. Maar de marketeers van Volkswagen oordelen anders.

Lelijke vrouw mag geen New Beetle kopen

Een vrouw die een 21st Century Beetle probeerde te kopen, kreeg nul op het rekest bij haar Volkswagen-dealer. De reden? Ze is te lelijk. 'Haar uiterlijk stemt niet overeen met dat van de wagen', klinkt het.

Feit: de nieuwe Beetle, ondertussen reeds de derde incarnatie van de legendarische Volkswagen Kever, oogt als een pittig karretje. Een verfrissende verschijning in een straatbeeld dat gedomineerd wordt door vormeloze vierwielers. Door zijn verhoudingen ziet hij er zowaar mannelijker, platter en breder uit dan de New Beetle uit 1998, die veel weg had van een speelgoedauto waar je mee op de baan kon. De langere motorkap en – hoe komen ze er toch op? – de platte daklijn verlenen het silhouet een ongeziene dynamiek, zoals bij een sportieve coupé.

Ook Rosalie De Lathouder (41) uit Wetteren is zeer gecharmeerd door de Beetle voor de 21ste eeuw. ‘Toen ik de wagen voor het eerst op een reclamepaneel zag, was ik meteen verkocht’, lispelt de dame, die werkzaam is in het lucratieve marktsegment van de consultancy. ‘Voor mijn werk ben ik vaak op de baan en als je ergens komt, moet je altijd een goede eerste indruk maken. Dikwijls baseert men zich op uiterlijkheden. Arriveer je ergens met zo’n wagen, dan vormt men zich ogenblikkelijk een positief beeld van je.’

De Lathouder stapte meteen naar de plaatselijke VW-garage in Wetteren. ‘Toen ik een verkoper meldde dat ik als de bliksem een zwarte New Beetle wenste te bestellen, zei die dat hij mij niet kon helpen’, vertelt de vrouw. Ze eiste de zaakvoerder te spreken, maar ook die verontschuldigde zich en deelde haar mee dat zij niet voldeed aan het klantenprofiel voor de wagen. ‘Maar we kunnen mevrouw misschien wel een FOX of een Polo aansmeren’, suggereerde de garagehouder nog. Voor dergelijke misbaksels haalt De Lathouder echter haar neus op.

Ze nam contact op met het Belgische hoofdkantoor van Volkswagen om verhaal te halen. ‘Vriendelijke mensen. Ze zouden het probleem onmiddellijk onderzoeken. Ik werd gevraagd om een foto van mezelf door te mailen en nog geen vijf minuten later kreeg ik een telefoontje terug.’ Haar verzoek om een New Beetle te bestellen was andermaal afgekeurd. De Lathouder: ‘Ik begrijp nog altijd niet waarom.’

‘Nochtans hebben wij mevrouw duidelijk uitgelegd wat het probleem is’, zegt woordvoerder Jean-Marc Ponteville. ‘Kort gezegd komt het erop neer dat zij lelijk is als de nacht. Haar uiterlijk stemt niet overeen met dat van de wagen. Mensen als haar laten rondrijden met ons mooiste model zou ons imago geen goed doen. Een vrouw is toch een beetje als een wagen: een statussymbool dat er goed moet uitzien.’

Het is inderdaad een feit dat Rosalie De Lathouder geen klassieke schoonheid is. Ze heeft een huid waarop je kaas kunt raspen, de pukkel op haar wang is groot genoeg om het aardmagnetisme te verstoren, ze heeft een gebit dat in de jaren zeventig dienstdeed als schietkraam en haar schele ogen gelijken roestige emmers vol rioolwater. In de buurt van haar rechterschouder ontwikkelen zich de eerste symptomen van een bochel.

Jean-Marc Ponteville:
‘Mensen als haar laten rondrijden met ons mooiste model zou ons imago geen goed doen’

Onze officiële lijn is dat wie er uiterlijk goed uitziet, zich ook innerlijk goed zal voelen’, legt Ponteville uit. ‘De Beetle vormt daar geen uitzondering op. Dankzij zijn dynamische silhouet creëert het interieur een volledig nieuw ruimtegevoel. Het silhouet van mevrouw De Lathouder is echter verre van dynamisch, vandaar dat zij niet compatibel is met de bewuste automobiel.’

Is alle hoop dan verloren voor Rosalie De Lathouder om ooit rond te rijden in een New Beetle? ‘Neen, natuurlijk niet. Hoewel wij dat graag zouden verhinderen, is het praktisch onmogelijk om te voorkomen dat zij over enkele jaren via het tweedehandscircuit aan haar droomwagen geraakt’, geeft Ponteville toe.