Supermarkt Lidl pakte vandaag uit met een exclusief aanbod Cara Pils, in een speciale sixpackbox met degustatiedrinkbak. De verschillende brouwerijen die het beste deel van hun productielijnen reserveren voor Cara Pils hebben uitzonderlijk hun productie verhoogd. Enkel de allerfijnste grondstoffen zijn naar het luxebier gegaan, dat de naam Cara Pils XII meekreeg. Het gaat om een eenmalige actie, ter ondersteuning van de verbouwing van het Caraïbische buitenverblijf van CEO Jesper Højer. Het concept werd uitgetekend door voormalig Vlaams Bouwmeester BoB vAn ReEtH.
De discountketen liet zich inspireren door de Westvleterenactie van concurrent Colruyt. Die was gisteren zo succesvol dat er reeds twee uur voor de opening van de winkels wachtrijen tot op de straat stonden – terwijl de Lidl-winkels op datzelfde moment opvallend leeg bleven. ‘Het is duidelijk dat Colruyt met deze actie ons traditionele publiek heeft proberen af te snoepen’, aldus Lidl-woordvoerder Kees Vercerk. ‘Colruytvestigingen liggen gewoonlijk middenin de wijken waar ons kernclientèle woont. Wanneer Colruyt met zo’n goedkope bierpromotie komt, voelen wij dat bij Lidl ogenblikkelijk aan de kassa.’
De atie van Lidl bleek echter geen overdonderend succes. Deze ochtend stroomde het volk nog welwillend toe. Maar omdat liefhebbers van Cara Pils de gewoonte hebben de aangekochte blikjes onmiddellijk voor de supermaktingang te consumeren, konden nieuwe gegadigden al snel de winkels niet meer binnen, tenzij door middel van een vechtpartij. Het aantal handgemenen voor Lidl-winkels steeg dan ook exponentieel. ‘Op normale dagen tellen we hooguit een tiental vechtpartijen per winkel, nu zaten we op een halve dag al op een gemiddelde van vijftig per vestiging’, aldus woordvoerder Fernand Koekelberg van de federale politie.
Bovendien bleken de meeste consumenten niet op de hoogte van het hogere alcoholpercentage van de exclusieve Cara Pils XII, en sloegen ze de degustatie-Cara’s van 10,2 graden binnen alsof het limonades van 4,7 graden betrof. Tegen negen uur lagen de meeste Caraliefhebbers volkomen pampus voor de ingangen van de supermakten. In sommige steden lagen ze tot acht lagen hoog op elkaar gestapeld hun roes uit te slapen, waardoor geen enkele klant nog binnen of buiten kon. Het Rode Kruis probeerde waterzakjes uit te delen aan de mensen die vastzaten, maar die weigerden en eisten zakjes Cara Pils in de plaats. Uiteindelijk moet het leger ingezet worden om meer dan tachtig Lidlvestigingen te ontzetten. Het bedrijf kijkt aan tegen een miljoenenfactuur.
Aantal handgemenen voor Lidl-winkels stijgt exponentieel
Toch vindt woordvoerder Vercerk de actie geen fiasco. ‘We hebben vernomen dat Colruyt met gelijkaardige problemen te kampen kreeg. Tijdens de Westvleterenactie waren de parkings van onze concurrent urenlang geblokkeerd en stonden er kilometerslange files op de openbare weg, met tal van ongevallen tot gevolg. Ook klanten die hun buit al binnen hadden, zaten urenlang vast op de parking, waardoor ze node de inhoud van de verpakking tot zich moesten nemen en zo nog meer ongevallen veroorzaakten. Verzekeringsmaatschappijen spreken nu al van een zwarte donderdag en dreigen ermee de autoverzekeringen merkelijk duurder te maken als Colruyt weigert op te draaien voor de schade. Welnu, dat soort problemen zul je bij ons clientèle niet tegenkomen. Die zijn te arm om een auto te bezitten. Met onze Cara Pils-actie hebben wij het verkeer als het ware een stukje veiliger gemaakt.’