Haek wil een opening voor een aanslag creëren door minder politie in Brussel-Centraal in te zetten.

Jannie Haek vraagt Al Qaeda Brussel-Centraal op te blazen

Spoorbaas Jannie Haek vraagt Al Qaeda om als ze dan toch iets willen opblazen, Brussel-Centraal als doelwit te kiezen. Het zou hem niet slecht uitkomen omdat de NMBS dan eindelijk met grote aanpassingswerken kan beginnen.

Volgens Haek is de vraag niet of het Brussels openbaar vervoer ooit doelwit wordt van een zware bomaanslag, wel wanneer. Hoe langer de aanslag uitblijft, hoe dichter de dag komt dat er wel een bom ontploft. Brussel en zijn forenzen maken zich dus best op voor een bloedbad.

Vanuit terroristisch standpunt zijn Brussel-Zuid, omwille van zijn internationale treinverbindingen, of Brussel-Luxemburg, omwille van de nabijheid van de Europese instellingen, aantrekkelijker. Het zou, volgens Haek, de Belgische treinreiziger echter bijzonder goed uitkomen als terroristen Brussel-Centraal zouden opblazen. Dan zou die flessenhals eindelijk verbreed kunnen worden. Treinen komen in Brussel-Zuid op 18 sporen om via de 6 sporen die centraal ‘rijk’ is naar de 11 lijnen van Brussel-Noord te gaan.

De NMBS is vragende partij om Brussel-Centraal ingrijpend te verbouwen. Maar zowel monumentenzorg als Brusselse stedenbouwkundige voorschriften steken een stokje voor elke verandering.

Volgens Jannie Haek zou iemand van stedenbouw in Brussel letterlijk tegen zijn diensten hebben gezegd: “Er verandert geen steen aan Brussel-Centraal. Tenzij het hele gebouw door een aardbeving of zo tegen de vlakte gaat, dan hebben we geen andere keuze dan een bouwvergunning af te leveren.”

Iedereen is het erover eens dat Brussel in een aardbeving-ongevoelig gebied ligt. De kans op een aanslag is echter wel reëel. “We weten dat Al Qaeda wraak wil nemen. We weten alleen niet waar. Laat hen ons een beetje in een bepaalde richting pushen.”

Uiteraard wil Haek niet zo ver gaan dat hij contact opneemt met de leiders van de terreurbeweging. Daarin ziet hij ethische bezwaren en daarvoor is, naar eigen zeggen, zijn Arabisch lang niet goed genoeg. “Maar we zouden een opening kunnen creëren door bijvoorbeeld de aanwezigheid van de politie in en rond het centraal station danig in te perken.

De vakbonden vinden dat Haek voor zijn beurt spreekt. Op zich kunnen ze zich vinden in het voorstel van de NMBS-directie, maar het kan volgens hen echter nog verfijnd worden. Ze pleiten voor een aanslag op vrijdag of maandag, liefst tijdens de zomermaanden. Op die manier zouden de werknemers van de Belgische spoorwegen van een zonnig verlengd weekend kunnen genieten.