De Vlaamse regering zette vorige week als laatste gewest het licht op groen voor de invoering van een slimme kilometerheffing voor vrachtwagens en een wegenvignet voor personenwagens vanaf 2013. De drie Belgische gewesten – Vlaanderen, Wallonië en Brussel – hebben daarmee een akkoord gesloten.
Vlaanderen probeerde echter jarenlang een slimme kilometerheffing af te stemmen op Nederland. Dat zou het voor truckers die van Antwerpen naar Rotterdam moeten met containers – of voor tieners die van Rotterdam naar Antwerpen rijden met softdrugs – makkelijker maken om hun wegentaksen te betalen.
De Nederlandse regering is na het aantreden van de liberale premier Mark Rutte echter aan een zware besparingsoefening begonnen. Daarom is er geen geld voor studiewerk, schrijft Rutte in een brief aan de Tweede Kamer. Het enige wat erin zit, is een ‘domme’ kilometerheffing.
Veel details heeft Rutte niet. ‘De tijd is voorbij dat de overheid het antwoord op alle vragen heeft’, antwoordt de Nederlandse minister-president. ‘Hoe dat nu zit met die domme kilometerheffing? Geen idee. Wij vertrouwen op de zelfredzaamheid van het Nederlandse volk. Wie in staat is om het Nederlandse wegennet te berijden is misschien ook bij machte om zelf zijn of haar kilometers te berekenen.’
Autobestuurders moeten aantal kilometers zelf berekenen
De liberale eerste minister vindt het tot slot niet zo erg dat zijn maatregel ‘dom’ wordt genoemd. ‘Ach, alle belastingen zijn dom. Dat weet toch iedereen?’
De ‘shock blog’ Geen Stijl maakte zich meteen vrolijk over de ‘domme’ kilometerheffing. ‘Nederland Gidsland: die droom is lekker voorgoed voorbij, ja. Nederland Kutland klinkt zoveel beter’, sneert de website. ‘Alleen België is nog kutter.’