Albert aan het werk in zijn kapperssalon. Om de gesprekken gaande te houden, heeft hij zinnen ingestudeerd als: 'Ja, ja, 't is voor niemand gemakkelijk hé, in het leven.'

Politiek geëngageerde kappers krijgen in 2011 cursus small talk

Kappers die met hun klanten graag over politiek praten, raken in de problemen omdat iedereen de politiek beu wordt. Daarom organiseert het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen voor hen in 2011 een cursus 'small talk'.

Ze zijn met weinig, maar ze bestaan, de kappers die ook politiek geëngageerd zijn en met hun klanten het liefst over niets anders praten. Alberto Di Tessitore is één van hen, en erkent dat er een probleem is. Zelfs de meest door politiek geboeide klanten zijn de onderhandelingen over een staatshervorming beu. ‘Voor herenkappers die heel hun carrière over niets anders hebben gebabbeld, is dat wennen’, erkent Alberto.

De in Italië geboren Di Tessitore heeft zijn kapperssalon in de Brusselse wijk rond het Vrijheidsplein, op een boogscheut van de Wetstraat. ‘Als je de eerste knip in het kapsel van je klant zet, kon je daarom vrij makkelijk een gesprek beginnen over politiek’, zegt Alberto. ‘Een klassieker om de  conversatie te beginnen was: ‘amai, ’t is weer en t’ ander hé, met die financieringswet! Volgens mij gaat dat met die responsabilisering nooit goed komen, denkt ge’t niet?’ Daarop ontspon zich dan een geanimeerde discussie.’

Herenkapper Alberto: ‘Vroeger begroette ik de klanten altijd met ‘amai, ’t is weer ’t een en ’t ander, met die financieringswet.’

Ook als het haar bijna geknipt was en het gesprek moest worden afgerond, had Alberto een klassieker klaar. “Ze mogen zij doen wat ze willen, op het einde gaan ze toch vallen over BHV”, zei ik dan. Daarna werd er eens gelachen, kon ik de kappersschort van de klant verwijderen, hem in zijn jas helpen en met iets stillere stem besluiten met: ‘Da’s dan 25 euro alsjeblief”. Maar sinds kort pikken ze het niet meer.”

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen erkent het probleem en organiseert daarom vanaf januari bijscholing voor de politiek geëngageerde kappers. Christine Mattheeuws van het NSZ geeft uitleg: ‘Ze leren bijvoorbeeld iets te zeggen over het weer. Ook handig is om in de lokale krant te checken wat het laatste event in het dorp was en dan te vragen: ben je naar … geweest? Als de klant ‘ja’ antwoordt, vraag je of het goed was. Als hij ‘neen’ antwoordt, zeg je: ”t Schijnt dat er veel volk was.'”

Ook belangrijk is dat wanneer een klant over privémoeilijkheden begint, je hem of haar altijd moet gelijkgeven, vervolgt Mattheeuws. ‘Als je echt niet akkoord bent, hou je het beter op: ‘ Ja ja, ’t is voor niemand gemakkelijk in het leven, hé’. Dat is trouwens veel beter dan ‘als we maar gelukkig zijn’, want als je klant niet gelukkig is zie je hem of haar daarna nooit meer terug.’

‘Ik leer elke dag bij’, zegt Silvio. ‘Ik heb Frank Deboosere veel harder leren appreciëren. Maar ik hoop dat er toch snel een regering komt. Het is voor niemand makkelijk in het leven, maar zeker niet voor politiek geëngageerde herenkappers.’