Telenetbaas Duco Sickinghe schroeft alle innovaties terug. 'De kijker is behoorlijk ondankbaar.'

Reclame doorspoelen? Zwart-wit als straf

Vanaf november vervangt Telenet het basisaanbod voor televisie door Telenet Retro, waarbij alle programma's in zwart-wit uitgezonden worden. Wie toch nog in kleur wil kijken, moet bijbetalen.

Telenet zal vanaf 1 november enkel nog in zwart-wit uitzenden. De functie die het mogelijk maakt om uitgesteld te kijken en reclameblokken over te slaan, verdwijnt uit het aanbod. Zo reageert het kabelbedrijf op de groeiende ongehoorzaamheid van de kijkers.

‘Jarenlang hebben we de kijker verwend met een vooruitstrevend aanbod inzake digitale tv. Ondertussen zenden we al vijf van onze meer dan 75 zenders uit in HD’, vertelt Telenet-CEO Duco Sickinghe. ‘Ook Flexview was een spectaculaire innovatie. Helaas heeft de Vlaming die functie massaal misbruikt om de commerciële onderbrekingen te skippen. Wij vinden dat behoorlijk ondankbaar. Parels voor de zwijnen. Daarom draaien we de kleurenkraan nu dicht. Iedereen wordt teruggezet op zwart-wit-tv. Wie toch nog wil dat VTM zijn dag kleurt, zal moeten intekenen op onze voordelige ‘Colourshake’ van slechts 24,95 euro/maand. Extra bij te betalen, dat spreekt voor zich.’

De discussie over uitgesteld kijken en het daaraan gekoppelde doorspoelen van reclameblokken woedt al een tijdje. Televisiemaker en mediawatcher Patrick De Witte kantte zich in een scherpe column tegen het voorstel om bij te betalen voor uitgesteld kijken. ‘Dat opniniestuk heeft ons duidelijk gemaakt dat de kijker het volstrekt normaal vindt om te parasiteren op het businessmodel van televisie’, zegt Sickinghe afgemeten. ‘Voor ons blijven er dan niet veel opties meer over dan te schrappen in ons aanbod en al onze innovaties terug te schroeven.’

Zo blijkt Telenet toch te zwichten onder druk van de commerciële zenders. Christian Van Thillo, door sommigen smalend de ‘Vlaamse Berlusconi‘ genoemd, is opgetogen over de zet van de Mechelse tv-boer. ‘Met de komst van de kleuren-tv deed ook de reclame haar intrede. Als de kijker het niet kan opbrengen om geboeid naar die creatieve en vaak erg spitsvondige advertenties te kijken, moet de klok maar teruggedraaid worden’, vindt de grote baas van De Persgroep. ‘Het zal even wennen zijn voor de meeste mensen, maar zwart-wit-tv heeft toch ook zijn charmes. Onze grootouders waren niet anders gewend en hoor je hen klagen?’

Duco Sickinghe:
‘De kijker vindt het volstrekt normaal om te parasiteren op het businessmodel van televisie’

Van Thillo en Telenet hebben een overeenkomst bereikt om de reclame-onderbrekingen ‘uiteraard wél nog in kleur en HD te blijven uitzenden’, zo stipt Sickinghe tot slot aan.