De verkoop van traditionele Griekse specialiteiten is de laatste weken spectaculair achteruitgegaan, zo meldt warenhuisketen Colruyt. De prijzenbreker geraakt zijn feta en kant-en-klare moussaka niet meer kwijt. ‘Het slechte imago van de onkundige Griekse regering en het laffe Griekse volk besmet nu ook de uitstekende reputatie van de Griekse keuken’, zegt woordvoerder Luc Devurte.
Om te vermijden dat de producten niet verkocht geraken vóór hun houdbaarheidsdatum is overschreden, haalt Colruyt de feta en de moussaka preventief uit de rekken. Ook de tzatzika, de gyros en de tarama moeten eraan geloven. ‘De consument vertrouwt het niet meer. Klanten vrezen dat ze toxische producten in huis halen’, verklaart de woordvoerder.
‘Tot voor kort was een Grieks product verkopen simpel: je zette enkele tekens uit het Griekse alfabet – het maakt niet uit welke – op het etiket en dat gold als kwaliteitslabel. “Ah, ’t is echte Griekse yoghurt”, zegden de mensen blij en ze kochten een potje tzatziki’, vertelt Devurte. ‘Nu hebben wij op sommige loten feta al het etiket “Produce of Denmark” geplakt, zélfs al was het echte Griekse feta.’
Ook tv-kok Jeroen Meus merkt dat de publieke opinie steeds meer zijn neus ophaalt voor traditionele Griekse specialiteiten. ‘Zodra ik in Dagelijkse kost nog maar een Griekse salade in elkaar begin te draaien, gaan de kijkcijfers in vrije val’, zegt Meus. ‘Daarom heb ik in mijn tweede boek – dat nu overigens op de Boekenbeurs ligt – geen enkel Grieks ingrediënt opgenomen. We mogen geen risico’s nemen met dit onbetrouwbare, arglistige volk.’
Ondertussen krijgen ook Griekse restaurants het steeds lastiger. ‘Sowieso zien de meeste restaurants het aantal klanten dalen door de crisis, maar de Griekse eetgelegenheden worden het hardst getroffen’, weet Vangelis Karempelias, uitbater van Hellenic Time in Gent. ‘Mensen denken dat wij fraudeurs zijn, dat we het geld uit hun zakken kloppen terwijl ze erbij staan. Dat is natuurlijk wel zo, maar we doen het op een sympathieke manier, met een dramatische kwinkslag.’
Bij Colruyt hebben de ze de Griekse producten nog niet definitief afgeschreven. ‘Kijk naar Westvleteren. Toen de pedofiele bisschop Roger Vangheluwe zich de gastvrijheid van de paters liet welgevallen, verkochten wij nul komma nul flesjes van hun trappistenbier. En nu is de vraag amper bij te houden’, zegt Luc Devurte. ‘Een reputatie kan snel omslaan.’
Jeroen Meus:
‘Zodra ik een Griekse salade in elkaar draai, gaan de kijkcijfers in vrije val’
In Griekenland zelf heeft een parlementslid een hele blok feta opgegeten om de wereld te bewijzen dat er niets mis is met de typische witte kaas. De man overat zich en werd onwel.