Het wordt een helse zomer voor wie in juli en augustus de ring van Brussel wil passeren. In een opmerkelijke reclamecampagne, meldde de VRT, waarschuwt het Vlaams Agentschap voor Wegen en Verkeer voor grote hinder op het Viaduct van Vilvoorde.
Wat er precies opmerkelijk is aan de campagne, bleef lang onduidelijk. De Vlaamse private radio-omroepen zagen er een perfide strategie in om de aankondiging gewoon in het journaal op te nemen, omdat het ‘opmerkelijk’ is. Daarmee omzeilt de VRT haar plafond voor advertentie-inkomsten en verstoort ze de markt, vinden de private radiozenders.
Maar er blijkt wel degelijk iets opmerkelijks aan de campagne te zijn. Ze wordt namelijk niet op de RTBf gevoerd. Daar meldde het journaal de infocampagne niet. Ook op de website van de RTBf bljft het stil.
Achter het selectieve stilzwijgen blijkt een bewuste strategie schuil te gaan. De Vlaamse regering creëert zo de situatie waarbij deze zomer alleen onwetende Walen in de file zullen staan op de ring van Vilvoorde, terwijl de Vlamingen via alternatieve wegen al aan de kust zullen liggen zonnen.
Bij de N-VA reageert de flamboyante strafpleiter Vic Van Aelst alvast tevreden. ‘Ze moeten maar wat meer naar de Vlaamse radio luisteren. Dan zullen ze ook beter geïnformeerd zijn over de Vlaamse wegen waar ze zo graag op rijden.’
Van Aelst wil nog verder gaan en pleit voor een systeem waarbij de wegeninfo via de gps verspreid wordt. Die gps-module kan dan echter alleen gestart worden via spraakherkenning, waarbij het opstart-codewoord ‘Schild en Vriend’ is. Wie die verbale pincode niet correct kan uitspreken, moet als puk-code de eerste drie strofen van de Vlaamse leeuw zingen.
De Franstalige politici reageerden nog niet, omdat ze alleen maar naar de RTBf luisteren en nog niet weten dat er deze zomer werken zijn in Vilvoorde. Een ontketende Joëlle Milquet wordt tegen de start van de werken op 18 juni verwacht.