Van 14 tot 23 januari 2011 wordt in Brussels Expo de 89ste ‘European Motor Show Brussels’ georganiseerd. Althans, dat was de bedoeling. Omdat er al zoveel wagens verkocht zijn, heeft organisator Febiac besloten om morgen al het salon te sluiten.
‘Het was de enige optie’, zegt Febiac-voorzitter Pierre Alain De Smedt. ‘Er rijden al zoveel auto’s rond in ons land dat er nog een paar bij kunnen, maar niet veel. Voor het hele jaar 2011 hebben we die grens bereikt op de zesde dag van het autosalon. Voortdoen heeft geen zin meer. Die verkochte wagens zullen toch alleen maar stilstaan in de file.’
Het Vlaams Belang juichte gisteren als eerste partij de beslissing toe. ‘Wij hebben altijd al gezegd dat België vol zit’, zegt boegbeeld Filip Dewinter. ‘Daarom willen wij geen migranten meer binnenlaten: als die óók allemaal met een auto beginnen rond te rijden, geraakt niemand nog op zijn werk of tot bij het OCMW. Ik ben blij dat andere organisaties die ‘vol = vol’-redenering beginnen over te nemen.’
Overheidsbetutteling
Ontslagnemend minister van Vereenvoudigen Vincent Van Quickenborne (Open Vld) wil niet ingaan op de inhoud van de beslissing, maar is vooral tevreden dat de sector zelf het initiatief nam, zonder overheidsbetutteling. ‘Een perfect voorbeeld van autoregulering’, twitterde hij gisteren.
Wie al kaarten heeft gekocht voor het autosalon, maar nog niet geweest is, kan die volgens Febiac omruilen voor bustickets bij De Lijn, de Brusselse MIVB en de TEC, de Waalse vervoersmaatschappij.
Wie al kaarten heeft gekocht voor het Autosalon maar nog niet geweest is, kan die omruilen voor bustickets
Die beslissing wordt op gejuich onthaald bij de Vlaamse groenen. ‘Zo zullen mensen aan den lijve ondervinden dat een busritje veel comfortabeler en ontspannender is dan het gedoe met een wagen’, zegt voorzitter Wouter Van Besien, die voor het eerst in zijn leven spijt heeft dat hij geen tickets heeft voor het Autosalon.