Filip Dewinter promoot het VB-brood: 'Enkele boterhammetjes en je zit vol. Het Vlaams Belang voedt zijn kinderen.'

Dewinter lanceert Vlaams Belang-brood

Binnenkort is er bij de betere bakker VB-brood te krijgen. Op die manier probeert het Vlaams Belang zijn gedachtegoed verder te verspreiden. 'Het brood heeft een harde kern, maar verbrokkelt gemakkelijk.'

Filip Dewinter, de sterke man van het Vlaams Belang, presenteerde vanochtend het langverwachte Vlaams Belang-brood. Het brood draagt prominent het VB-logo en wordt verkocht in een op maat gemaakte broodzak. Daarop staan wervende slogans van voorzitter Bruno Valkeniers, zoals: ‘We’ll be back!’ en ‘Prioriteit nr 1 is nu de financiële tsunami die op ons afkomt in te dijken en politiek een voldongen feit te stellen met de mededeling dat Vlaanderen geen nieuwe schulden van de Belgische staat meer erkent’. Ook Dewinter zelf leverde enkele spitante oneliners, waaronder: ‘Di Rupo is het symbool van de PS-corruptie, het Waalse profitariaat en de socialistische hangmatcultuur’ en ‘Filip Dewinter heeft fundamentele bezwaren tegenover de uitbouw van een halal-industrie in Vlaanderen’.

Met het brood en de bijbehorende papieren zak hoopt de wegkwijnende partij de mediaboycot te omzeilen en haar ideeëngoed verder te verspreiden. ‘Wij willen dat onze kiezers elke ochtend subtiel in contact komen met de waarden en de ideeën die het Vlaams Belang uitdraagt’, legt Dewinter uit.

Volgens een marktonderzoek dat 34.000 euro gekost heeft, was een broodzak meer nog dan Twitter en Facebook de ideale drager voor de boodschap van de islamofobe partij. ‘De burger pikt het anti-Vlaamse geschreeuw van de linkse pers niet langer en leest bij het ontbijt nog liever wat er op de broodzak staat’, stelt Dewinter.

Het VB-brood kadert in de electorale strategie die de partij uitwerkt met het oog op de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar. ‘Het is ook een signaal aan onze militanten: dankzij het gecertificeerde VB-brood doen ze kracht op om te strijden tegen de vijanden. Het Vlaams Belang voedt zijn kinderen’, vertelt Dewinter, die de aanwezige pers graag een boterham met smout, hoofdvlees of gedroogde Gentse ham aanbiedt. ‘De beste producten van het varken. Geen halalbrol, hé’, knipoogt de Vlaams-nationalistische voorman joviaal.

Voor de productie en distributie van het brood sloot de partij een overeenkomst met een industriële bakkerij die al jaren adverteert in het volkseigen weekblad ’t Pallieterke. ‘Wij hebben verschillende recepten uitgewerkt. Daaruit heeft het partijbestuur een heerlijk witbrood gekozen’, vertelt zaakvoerder Eddy De Soete. ‘Het brood is ideaal om te beleggen met lokale streekproducten, zowel zoete als hartige.’

De Soete benadrukt dat zijn bedrijf correct wil werken. ‘Zoals alle bakkers gaan wij deontologisch te werk. We zullen daarom zeer strikt toekijken op de productie van het brood en de broodzakken. Vanuit de partij hebben we nog geen voorstellen gekregen waarmee we deontologische problemen hadden.’

Volgens culinair journalist Willem Asaert is het brood het beste wat het Vlaams Belang sinds zijn oprichting heeft voortgebracht. ‘Het brood heeft een harde kern, maar verbrokkelt gemakkelijk’, observeert de recensent. ‘Het laat zich modern besmeren, maar is tegelijk zeer traditioneel. Een kleine tip: eet er niet te veel van, want je hebt er snel je buik van vol.’

Culinair recensent:
‘Het beste wat het Vlaams Belang sinds zijn oprichting heeft voortgebracht’

Ook andere partijen denken na over een culinaire marketingstrategie. Zo wil de sp.a biefstukken op de markt brengen met de beeltenis van voorzitter Bruno Tobback erin geperst. CD&V werkt aan een merk voor borrelnootjes, terwijl de Open Vld een selectie van Toscaanse wijnen wil verkopen ‘ten behoeve van noodlijdende grootgrondbezitters’. Bij de N-VA stelde voorzitter Bart De Wever voor om een eigen vette vis te promoten. Het partijbestuur schoot dat idee af om flauwe moppen in de pers te vermijden.